Het moderne dieetdilemma: vlees of vega?
29 mei 2021 

Het moderne dieetdilemma: vlees of vega?

‘Vlees eten is ongezond. Veganisten eten veel te weinig vitamine B12. Carnivoren veroorzaken de veestapel. Sojaplantages mollen de planeet.’

Dit vat een stereotype discussie tussen team-plant en team-vlees wel samen. Maar hoe zit het nou echt? In deze blog smoren we de vega-vleesfabeltjes in de kiem.

Wat is wat?

We kunnen er een bibliotheek mee volschrijven. Vega-, vlees- en viseters verdeel je in eindeloos veel vertakkingen. Uiteindelijk komt het op het volgende neer.

  • Mensen die dieren eten. Oftewel, de rasechte carnivoren. De barbecue-fanaten met een strippenkaart van de slager om de hoek. De vlees- en viseters.
  • Mensen die minder dieren eten. De flexitariër; mensen die maar een enkele keer per week vlees eten. Of de pescotariër; mensen die alleen vis eten.
  • Mensen die geen dieren eten. De vegetariër; mensen die wel kaas, eieren en andere zuivelproducten eten. Alleen geen vlees of vis.
  • Mensen die helemaal geen dierlijke producten eten. De veganisten; mensen die geen vlees, vis, zuivel of producten met dierlijke ingrediënten eten. Sommigen van hen eten het liefst ook zo puur mogelijk. Dus geen bewerkte vega-producten zoals sojaburgers of zuivelvervangers.

Gezond of ongezond

Velen denken dat een – grotendeels – plantaardig dieet de kans op gezondheidsrisico’s verkleint. Een aantal studies ondersteunen deze overtuiging. Hieruit blijkt dat veganisten en vegetariërs inderdaad hoger scoren op de gezondheidsladder dan carnivoren.

Voor je de salamiworst uit je keukenraam smijt: dit is niet de eindconclusie. Waarom scoren veganisten en vegetariërs hoger op de gezondheidsladder?

Komt ‘ie. Als mens profiteer je het meest van een dieet rijk aan minimaal bewerkte en eiwitrijke producten, zowel dierlijk als plantaardig. Zo ook granen, bonen en peulvruchten. En last but not least natuurlijk groenten en fruit.

Meer dan 90% procent van de mensen krijgt één van deze broodnodige voedingssoorten te weinig binnen: groenten en fruit. Daarbovenop vormen bewerkte producten bijna 60% procent van alle gegeten calorieën, in Nederland alleen al. Oei.

Vega(n)s vs. vleeseters

Vega(n)s scoren hoger op de gezondheidsladder. Niet omdat ze afzien van vlees, maar omdat ze vaak in de overige 10% vallen. Veganisten en vegetariërs eten over het algemeen meer minimaal bewerkte – plantaardige – voeding, zoals groenten en fruit. En ook meer bonen, noten en zaden.

Ze moeten vlees namelijk helemaal of deels vervangen voor andere plantaardige producten. Dat brengt ons meteen op het volgende.

Het kost tijd en verdieping om over te stappen op een – geheel of gedeeltelijk – plantaardig dieet. Je moet labels lezen en gezonde alternatieven zoeken. Hiermee plant je meteen een zaadje in je bewustzijn. Je bent namelijk meer bezig met wat je eet. 

Deze bewustwording heeft vervolgens een psychologische uitwerking op andere lifestyle keuzes. Veganisten of vegetariërs slapen over het algemeen meer, bewegen meer, kijken minder tv, enzovoort. Los van je voeding geeft dit je gezondheid een enorme boost.

Vleeseters scoren daarentegen lager op de gezondheidsladder. Niet per se omdat ze vlees eten, maar omdat ze een lagere inname hebben van rijke, gezondere producten. Daarnaast meer sterk bewerkte voeding eten met lagere voedingswaarden. Ook neigen vleeseters over het algemeen vaker naar roken en drinken ze meer alcohol.

In andere woorden, vlees is dus niet het probleem. Je overall dieet en levensstijl is veel belangrijker dan één bepaalde voedingskeuze. Zoals wel of geen vlees eten. Daarnaast heeft het te maken met een stukje bewustwording die achter je keuze schuilgaat.

‘Je hebt vlees en vis nodig voor eiwitten, ijzer en vitamine B12’

Dit stelt team-vlees vaak om het plantenvonnis te weerleggen. En hier zit een kern van waarheid in. Vlees en vis zitten vol voedingsstoffen die we nodig hebben. Waaronder eiwitten, B-vitamines en ijzer. In vergelijking met vlees bevatten planten vaak minder eiwitten, B12 en ijzer.

Bewijst dit dat iedereen toch vlees moet eten? Nee. Hoe minder dierlijke producten je eet, hoe meer je slechts moet opletten dat je deze voedingstoffen binnenkrijgt.

Dit geldt overigens voor iedereen die een grote hap neemt uit zijn of haar totaaldieet. Hoe meer voedingsmiddelen je uitsluit, hoe harder je moet werken. Om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt.

Doen wat werkt voor jou

Met ieder dieet – plantaardig, dierlijk of iets in het midden – kun je twee kanten op. Gezond of ongezond. Uiteindelijk draait het om de uitkomst die het beste in jouw leven past. Die het beste aansluit bij je normen en waarden. En die je toch de progressie geeft die je wilt. 

Kom erachter wat werkt voor jou. Onze coaches helpen je verder. Maak vrijblijvend kennis en leer hoe jij het beste uit jezelf haalt. Bouw aan een sterkere mindset, een fitter lichaam en een gezonder leven.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down