7 belangrijkste vragen over eiwitten
8 mei 2021 

7 belangrijkste vragen over eiwitten

Ontdek het antwoord op de 7 belangrijkste vragen over eiwitten

Eiwitten. Moet je ze nu wel of niet in kruiwagens naar binnen schuiven? En wat is dan dé ideale hoeveelheid? Even Googelen, zou je denken? Mocht je dit nog niet gedaan hebben dan verklappen we het maar alvast. Op dit soort ‘eiwitvragen’ tref je de meest tegenstrijdige antwoorden.

Jan zegt het een, Pietje zegt het ander. En jij wordt heen een weer geslingerd als een pingpongbal. Tijd voor verheldering.

 

Vriend of vijand

Eerder doken we al in meerdere duivelse voedingsdilemma’s. We zochten uit hoe goed zuivel nou eigenlijk voor je is. We ontdekten de waarheid over suiker. En vandaag is het moment suprême aangebroken voor eiwitten. Want zijn dit nou onze vrienden of onze vijanden?

In deze blog beantwoorden we de meest prangende vragen over eiwitten. En trekken we – wederom – voor eens en voor altijd de waarheid boven tafel.

Tromgeroffel. Go!

 

Vraag 1: Heb ik eiwitten nodig?

Het antwoord op de eerste prangende vraag is meteen heel simpel: ja. Om de wetenschap in een notendop samen te vatten; zonder eiwitten bestaat er geen jij. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van je lichaam.

Sterker nog: de steigers en structuren van al je cellen, honderd procent van je haar en vingernagels en veel van je botten, spieren, organen en hormonen bestaan uit eiwitten.

Dit alles maakt van jou een wandelende eiwitbom.

 

Vraag 2: Hoeveel eiwitten heb ik nodig?

Dit is afhankelijk van een aantal factoren. In principe geldt de vuistregel 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Stel, je weegt 60 kilo, dan kom je met 60 x 0,8 uit op 48 gram eiwitten per dag.

Maar daar is niet alles mee gezegd. Dit is slechts de minimale hoeveelheid die je lichaam nodig heeft om te overleven. Maar jij wilt niet alleen overleven, you’re in it to win it.

Hoeveel eiwitten jij nodig hebt, kan dus nogal afwijken van de bovenstaande rekensom. Je geslacht, je leeftijd en hoe actief je bent op een dag zijn bijvoorbeeld factoren die meespelen in het verhaal. Daarnaast hangt de uitkomst samen met hoe snel jouw metabolisme werkt en hoeveel calorieën je überhaupt nodig hebt per dag.

Deze vraag heeft dus een op-maat-gemaakte-uitkomst. Wil je weten welke hoeveelheid voor jou geldt? Dan is een voedingsschema samenstellen met een voedingsspecialist of een coach een fijn hulpmiddel.

 

Vraag 3: Is een dieet met veel eiwitten slecht voor je?

Alternatief zijn is hip. En ook voeding is hip. Je valt bijna niet meer op als coach met voeding tips om nieuwe klanten aan te trekken. Daarom wil iedereen in het middelpunt van de aandacht staan.

Hoe? Simpel. Schiet datgene aan flarden waarvan iedereen overtuigd is dat het goed voor je is. En zo passeert onze loebas eiwitten ook de revue. Toch is het antwoord op deze vraag volmondig nee.

Niets wijst erop dat een eiwitrijkdieet slecht voor je is. Het totaalplaatje telt. Als jij naast al je eiwitrijke producten ook gezond en gevarieerd eet – als je dus genoeg groenten, fruit, koolhydraten en andere voedingstoffen binnenkrijgt – is er niks aan de hand.

 

Vraag 4: Bestaat er zoiets als ‘betere’ eiwitten?

Veel mensen denken dat eiwitten gewoon eiwitten zijn. Dat is niet helemaal waar. Er zit verschil in de waarde van eiwitten.

Het maakt dus uit, uit welke bron je eiwitten komen en wat voor soort eiwitten het zijn. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer je lichaam eraan heeft.

De kwaliteit hangt af van twee factoren

  1. Hoe makkelijk verteerbaar zijn de eiwitten?
  2. Wat voor aminozuren bevatten de eiwitten?

Eiwitten van een hoge kwaliteit bevatten veel essentiële aminozuren en zorgen ervoor dat je lichaam deze effectief gebruikt. Is het dan nodig om altijd de perfecte eiwitten te eten? Nee. Maar het is goed om te weten dat er dus weldegelijk een verschil bestaat. Zolang je varieert tussen verschillende eiwitbronnen, krijg je alle aminozuren binnen die je nodig hebt.

 

Vraag 5: Wat zijn dan de beste eiwitbronnen?

Eiwitten haal je uit verschillende bronnen, bijvoorbeeld uit plantaardige producten zoals peulvruchten, noten en zaden. Daarnaast vind je ze in dierlijke producten zoals vlees, vis en kaas.

Veel plantaardige eiwitbronnen bevatten minder eiwitten dan dierlijke eiwitbronnen. In een portie kip vind je bijvoorbeeld 36 gram eiwitten tegenover 15 gram eiwitten in een portie tempeh. Echter hebben plantaardige producten voor veel mensen net wat meer gezondheidsvoordelen.

Een grote winnaar komt er uit deze wedstrijd niet. Bij een veganistisch of vegetarisch voedingspatroon moet je harder werken om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Ben je een echte carnivoor? Mix dan wat extra plantaardige variaties door je dieet. Zo pik je toch een graantje mee van de groene gezondheidsvoordelen.

 

Vraag 6: In welke producten vind ik eiwitten?

Om het makkelijk te maken, vind je hieronder een lijst met eiwitrijke producten. Lekker praktisch. Zo gooi je ze vandaag nog in je supermarktkar.

De lijst

  • Vis zoals tonijn, witvis of gerookte zalm.
  • Vlees zoals kipfilet of biefstuk.
  • Bonen zoals sojabonen of lupine.
  • Zuivel zoals kwark, melk of yoghurt.
  • Vleesvervangers die zo onbewerkt mogelijk zijn. Hoe minder ingrediënten, hoe meer bonuspunten.
  • Harde kazen zoals oude of blauwe kaas.
  • Groenten zoals taugé of boerenkool.
  • Noten en granen zoals havermout of amandelen.

 

Vraag 7: Helpt het eten van eiwitten bij afvallen?

Eiwitten eten helpt je vanuit verschillende invalshoeken met afvallen. Allereerst zit je van eiwitten sneller vol. Ze stimuleren de aanmaak van verzadigingshormonen, waardoor je dus automatisch minder eet.

Daarnaast verbrandt je lichaam een groot deel van de calorieën uit eiwitten om ze te verteren. Eet je bijvoorbeeld 100 calorieën aan eiwitten dan verbrandt je lichaam al zo’n 30 calorieën tijdens het verteringsproces. Ongeveer 70 calorieën halen de eindstreep en komen daadwerkelijk in je lichaam terecht.

Tot slot behoud je door eiwitten spiermassa terwijl je afvalt. Hoe? Om af te vallen eet je vanuit een calorietekort. Maar je lichaam heeft in dit proces niet alleen de neiging om vet, maar ook spieren te lozen. Tenzij je eiwitten eet. Door het eten van eiwitten behoud je toch een groot deel van die zuurverdiende spierballen. Mits je het combineert met progressieve krachttraining. Score!

 

Nog wat extra advies

Onthoud dat progressie altijd vóór perfectie komt. Om je doel te bereiken hoef je geen wetenschapper te zijn in de wereld van eiwitten, aminozuren en verteringstelsels. Door slechts de basics te weten, win je al.

Wil je met kop en schouders in een gezonder dieet duiken? Pas op dat je het roer niet te hard omsmijt. Groot succes zit in kleine stapjes waar je op één of twee punten tegelijk focust.

Mocht je eens willen sparren hoe je dat het beste kan doen, dan staan we altijd voor je klaar.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down