Dit is hoe je vandaag nog stopt met stress-eten
arrow_drop_up arrow_drop_down
Dit is hoe je vandaag nog stopt met stress-eten
24 april 2021 

Dit is hoe je vandaag nog stopt met stress-eten

We doen het allemaal weleens: snaaien om je slechte humeur te temperen. Een blokje – of reep – chocolade gebruiken als pleister op je rotdag. Vrij onschuldig. Toch is het een patroon dat nogal eens uit de bocht vliegt.

Voorkom escalatie tot problematische proporties. Hoe? Dat lees je hier. 

De bodem van de chipszak

Wanneer je stress-eet, gebruik je eten om een probleem op te lossen. Terwijl je probleem niets met eten te maken heeft. Je hebt geen honger, je ervaart stress. Je voelt je rot, zwicht voor de verleiding. Je voelt je schuldig, ervaart meer stress. Je eet meer. De cirkel is weer rond.

Doorbreek deze heksencirkel door jezelf te leren kennen. Om vervolgens een strategie te creëren die je van de bodem van de chipszak trekt. Want wat is het eigenlijk dat jij in dat moment écht nodig hebt?

Via gebaande paden

Onze geest houdt van patronen. Ons brein creëert paden zodat je bepaald gedrag, emoties en gedachten op de automatische piloot uitvoert. Als je over elke handeling of gedachte eerst moet nadenken, is je energietank zo leeg. 

Ergens is het dus heel handig. Ergens is het de kern van je probleem. Ben & Jerry zijn de eerste gasten op je stress-feestje, zonder dat je überhaupt weet dat je ze hebt uitgenodigd. Ze bewandelden slechts het gebaande paadje dat leidt naar jouw mond.

Bewustwording is dus key in dit proces. Weten waar het fout gaat en waardoor het paadje in je brein opent, oftewel je triggers. Als jij weet wat je triggers zijn kun je op tijd aan de handrem trekken.

Zoek en gij zult vinden

Op zoek naar je triggers dus. Dit doe je door te blijven eten op de momenten dat je stress ervaart. Blijven eten? Ja, blijven eten. Pak een pen en papier en schrijf op wat er met je gebeurt.

Doe dit in de aanloop van het eetmoment, wanneer je eet en noteer wat je daarna voelt. Doe dit vervolgens een aantal keren om te ontdekken of je een patroon herkent.

Misschien neem jij na een discussie of ruzie met je partner een snoekduik in de snack-kast. Of eet jij na een stressvolle werkdag een zak chips leeg.

Belangrijk is dat je jezelf niet veroordeelt. Alles mag er zijn. Dit helpt om met een open en vriendelijke blik naar jezelf te kijken. Jezelf leren begrijpen.

Dit leidt onvermijdelijk tot een fase waarin je bewust onbekwaam bent. Je ziet de sloot liggen, maar je stapt er met twee benen tegelijk in. Toch is deze bewustwording dé stap naar gedragsverandering. Vervolgens bepaal je wat je eraan doet.

Creëer een actieplan

Goed, je weet waar de sloot ligt. Nu nog een manier vinden om er niet meer in te vallen. Maak bijvoorbeeld een actieplan dat de mosterd voor de maaltijd vangt. Een paar acties die je doet wanneer je stress ervaart of je rot voelt, voordat je in de zak M&M’s duikt.

Je kan het stappenplan inrichten zoals je zelf wilt. Het creatieproces heeft slechts twee voorwaarden. Allereerst moeten de stappen voor jou werken en haalbaar zijn. Ten tweede kies je stappen die een positieve uitwerking hebben om je lichaam.

Een voorbeeld van een stappenplan

  • Drie keer in-en-uit ademen
  • Een groot glas water drinken
  • Voelen of je wel echt honger hebt
  • Een paar keer stretchen

Een groot glas water drinken, hydrateert je lichaam. Een paar diepe ademhalingen kalmeren je lichaam en geest. Alles bij elkaar opgeteld weerhoudt het je van blindelings snaaien. Win-win.

Nadat je deze stappen hebt uitgevoerd, beslis je of je wel of niet die M&M’s verslindt.

Ben lief voor jezelf

O-zo-cliché, maar o-zo-belangrijk. Negatief tegen jezelf praten, maakt dat je sneller de mist ingaat. Waarom? Een stroom van negatieve preken stimuleert de dopamine-aanmaak in je hersenen. Dopamine is medeplichtig aan het vormen van gewoonten die leiden naar verslavingsgedrag.

Volgens glij je in een looping van de negatieve preek, stress-eten en je er vervolgens slecht over voelen. Boe. Deze negatieve gedachtenpraat omzetten naar een positieve benadering, keert dit proces juist om. Liever tegen jezelf praten maakt je vergevingsgezinder, vrolijker en gelukkiger. En het is essentieel om stress-eten te bestrijden.

Kanttekening: er is een wezenlijk verschil tussen zelfliefde en een alles-is-gedoogd-beleid. Zelfcompassie is dus niet iedere dag uit de bocht vliegen en dit onder de mat vegen. Of je probleem compleet negeren.

Word dus niet boos op jezelf als je een slechte dag of een slecht moment hebt. Dit overkomt de beste. Het betekent niet dat je een slecht mens bent, of dat iedereen het beter doet dan jij. Je vergeeft jezelf in dat moment. Het is oké, morgen is er weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Dát is zelfliefde.

Gooi het roer om

Stress-eten rigoureus de deur wijzen? Onze coaches helpen je verder. Maak vrijblijvend kennis en leer hoe jij het beste uit jezelf haalt. Bouw aan een sterkere mindset, een fitter lichaam en een gezonder leven.

Over de schrijver
Reactie plaatsen