03 jul 2020

Voedingsschema’s zijn waardeloos!

Voedingsschema’s zijn waardeloos. Meestal houden ze geen rekening met het eten van ‘eten’, maar met het eten van ‘voedingsstoffen’.

Je hebt zoveel gram van deze macronutriënt nodig, zoveel milligram van deze vitamine, zoveel ijzer, zoveel zink, bla bla bla.

Klinkt nu al vermoeiend, toch?

Misschien heb je al wel eens gehoord dat wij bij Max Fit wel met voedingsschema’s werken. Waarom?! We zeggen net dat ze waardeloos zijn?

Omdat wij het anders doen zodat het WEL effectief wordt. We leggen het je uit.

De redenen dat voedingsschema’s vaak niet werken:

1. Te veel één vaste structuur 
Veel voedingsschema’s zijn waardeloos omdat ze geen ruimte geven voor variatie of afwisseling. Dit wordt saai en het is een kwestie van tijd voordat alles je neus uit komt.
Elke maandag is het zoete aardappel met kip. Elke dinsdag is het zilvervliesrijst met zalm. Elke middag is het een salade met de vaste groente erin en je 100 gram kip. Begrijp me niet verkeerd, als jij dit lekker vindt dan moet je dat zeker blijven doen. Maar dan is het een bewuste keuze en niet omdat het moet.

2. Geen matchende combinaties
‘Het is goed om bij je ontbijt voedingsstof A en voedingsstof X binnen te krijgen. Daarom combineren we dit met elkaar. Het past niet echt, maar het is optimaal om binnen te krijgen volgens de wetenschap!’
Dit hoor je vaak. Fijn dat het goed combineert, maar als het niet te hachelen is dan is de kans van slagen minimaal. Hele grote kans dat je er na één tot twee keer klaar mee bent en weer terugvalt op je oude voedingspatroon.

3. Geen ruimte om te leven
Een vast patroon op papier is prettig, maar maakt geen ruimte voor je kinderen die onverwachts ziek zijn geworden, je werkafspraak die uitloopt waardoor je buiten de deur moet eten of dat onverwachtse etentje waar je spontaan voor meegevraagd wordt.

Waarom wij wel met voedingsschema’s werken

Als je bovenstaande redenen ziet, dan lijken wij wel gek dat we alsnog voedingsschema’s gebruiken. Toch doen we het anders, zodat het wel werk.

1. Een goede start
Wij starten iemand op met een voedingsschema, omdat iedereen in het begin gemotiveerd is. Dan is het geen probleem om je ergens aan te houden. Door een vaste structuur te hanteren weten wij precies wat iemand inneemt, waardoor we ook precies weten aan welke knoppen we moeten draaien om resultaat te behalen. En dat is het belangrijkste. Wij willen dat je de eerste weken vlammend resultaat ziet, zoals bij Frans meteen te zien was.

2. Ruimte voor balans en afwisseling
Maar dan, een paar weken verder en de eerste kilo’s armer, leren we mensen zelf te spelen met hun calorieën en vervolgens hun eiwitten, vetten en koolhydraten. We leren ze hoe ze maaltijden ergens anders voor kunnen vervangen, maar de waardes toch nog kloppen. Zo zijn ze niet meer gebonden aan bepaalde producten en hoeven ze niks meer te ‘laten’.

Ook ongezonde dingen horen hierbij. Niks is slecht, zolang er maar balans is. Zo kon Diana af en toe gewoon eens uit eten of een wijntje drinken terwijl ze kilo’s bleef afvallen. Ook is het makkelijk om aan het einde van de dag te kijken wat je nog moet aanvullen als je gedurende de dag geleefd werd door werk en kinderen, zonder dat je gelijk je hele overzicht kwijt bent.

3. 3 Heilige fases
We gebruiken voedingsschema’s omdat we erin geloven, mits het niet voor eeuwig is en je deze fases doorloopt. Hanteer je deze opbouw niet, dan zal je waarschijnlijk vroeg of laat stuklopen op het schema en terugvallen in een oud patroon.

Fase 1: Strak schema om te volgen en resultaat te garanderen.

Fase 2: Aanleren van het bijhouden van calorieën en macronutriënten zodat je zelf kan bepalen wat je eet. Je hebt geen vast patroon, maar ‘targets’ die je elke dag met eigen invulling kan halen.

Fase 3: Reverse Dieting. Als je wil afvallen eet je in een calorietekort. Om stagnatie te voorkomen moet je telkens iets zakken in calorieën. Eenmaal bij je einddoel wil je met een professional middels Reverse Dieting je calorieniveau terug opbouwen naar je originele onderhoudsniveau zonder dat je gewicht stijgt.

Het is niet haalbaar om je leven lang weinig calorieën te moeten blijven eten. Je wil terug naar een gezonde verbranding die je de vrijheid geeft om voldoende calorieën op een dag te eten zonder dat je gelijk aankomt.

Ja, voedingsschema’s zijn doorgaans waardeloos. Tenzij je het schema inzet zoals we bij Max Fit doen! Maximaal resultaat met een gezond en goed vol te houden voedingspatroon.

categorieën: voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen