Zo voorkom je snaaitrek en ongewenste kilo´s!
31 augustus 2015 

Zo voorkom je snaaitrek en ongewenste kilo´s!

Je bent halverwege de dag. Je begint steeds meer drang naar zoetigheid te krijgen en je kan de verleiding om die schaal M&M´s leeg te eten niet weerstaan. Het gevolg op korte termijn, vermoeidheid en nog meer snaaitrek. Het gevolg op lange termijn, ongewenste kilo´s en niet tevreden zijn over je eigen lichaam. In deze blog zal ik uitleggen hoe het komt dat je snaaitrek krijgt en wat je hier tegen kan doen!

Zo ontstaat snaaitrek
Het draait allemaal om je bloedsuiker. Je bloedsuiker bepaalt grotendeels of je snaaitrek hebt of niet. De fout die veel mensen maken is veel snelle/bewerkte koolhydraten te eten. Denk hierbij aan brood, koekjes (sultana´s of liga´s), crackers, etc.

Door deze koolhydraten te eten ontstaat er een snelle stijging van je bloedsuiker. Je lichaam reageert hierop door veel insuline aan te maken om al deze suikers uit je bloed op te nemen en je bloedsuikerspiegel weer te reguleren. Doordat er echter zoveel insuline aangemaakt wordt, neemt het te veel suikers op. Het gevolg is dat je een lagere bloedsuiker krijgt dan voordat je je pakje sultana´s naar binnen werkte. Door deze lage bloedsuiker vraagt je lichaam weer naar zoetigheid, beter bekend als snaaitrek. Op deze manier ontstaat een vicieuze cirkel en blijf je snaaitrek hebben, ongezond eten en krijg je ongewilde kilo´s.

snaaien

Wat kan je hier tegen doen?
1. Start met een eiwit- en vetrijk ontbijt. Uit onderzoek blijkt dat een stevig eiwit- en vetrijk ontbijt ervoor zorgt dat je gedurende de dag betere en gezondere keuzes maakt.l

2. Eet over de dag meer eiwitten en vetten. Eiwitten en vetten worden langzamer verteerd dan snelle koolhydraten. Hierdoor heb je langduriger energie, minder snaaitrek en wordt ook nog eens je vetverbranding gestimuleerd!

3. Als je koolhydraten eet, eet dan complexe (meervoudige) koolhydraten i.p.v. snelle koolhydraten. Denk hierbij aan rijstwafels, zoete aardappel, quinoa, volkoren pasta, muesli, zilvervliesrijst, magere melk/yoghurt en havermout. Deze worden ook langzamer afgebroken door je lichaam waardoor je langer energie hebt en minder snaaitrek!

4. Eet gevarieerd (en met name veel groente)! Trek naar zoetigheid kan namelijk ook ontstaan door tekorten aan diverse mineralen. Door gevarieerd te eten voorzie je je lichaam van voldoende vitamines en mineralen, waardoor snaaitrek achterwege kan blijven!

Photo credit: Healthy Eating

Over de schrijver
Reactie plaatsen