Zo gaan je goede voornemens wél lukken!
05 januari 2016 

Zo gaan je goede voornemens wél lukken!

We zijn inmiddels al weer 3 weken verder in het nieuwe jaar. Hoe gaat het met je goede voornemens? Al een start gemaakt? Of heb je jezelf nog maar een weekje extra voorbereidingstijd gegeven?

Als dit laatste het geval is, dan gaan we daar maar eens verandering in brengen. Daarom geef ik je hier 11 tips om ervoor te zorgen dat je goede voornemens dit jaar wél slagen!

1. Jij bent degene die het moet doen.
Niemand kan jouw goede voornemens voor jou uitvoeren. Jij bepaalt wat je in je mond stopt en of je gaat trainen of niet. Niemand anders kan die bewegingen voor jou maken.

2. Zorg dat je doel helder is.
‘Ja, ik ga gezonder worden’. Oke, heel veel succes. Kleine kans van slagen. ‘Ik wil eind januari geen energiedips meer hebben tijdens de middag en eind februari de broeken en T-shirts weer aankunnen van twee jaar geleden’. Veel grotere kans van slagen!

3. Stippel de weg uit naar je doel.
Goed dat je een doel hebt, maar hoe nu verder? Hoe ga je ervoor zorgen dat je geen energiedips meer hebt of dat strakke lichaam van 2 jaar geleden krijgt? Zorg dat je een plan hebt! Bijvoorbeeld:
– Morgen start ik met elke dag 3 liter water drinken
– Over een week start ik met geen bewerkte en voorverpakte voedingsmiddelen meer te eten.
– enz…

4. Maak je doel visueel.
Zorg dat je continu wordt herinnerd aan je doel. Plak een foto van jezelf van 2 jaar geleden of van jouw droomlichaam GROOT op je koelkast of stel het in als achtergrond van je telefoon of laptop. Het werkt echt! ; )

5. Vertel je vrienden, familie of collega´s over je doel.
Gevalletje stok achter de deur. Als je het veel mensen vertelt zal er waarschijnlijk ook vaak naar gevraagd worden. Goede reminders dus!

6. Houd je progressie bij.
Houd wekelijks (NIET DAGELIJKS!) je omvang, gewicht en vooruitgang in de spiegel bij. Omvang kan je simpel meten met een meetlint ter hoogte van bijvoorbeeld je navel. Ga je vooruit? Super! Dat motiveert. Ga je niet vooruit? Dan weet je dat je harder aan de bak moet.

7. Neem een coach.
Nee, dit is geen verkooppraatje voor mezelf. Ik heb liever dat je desnoods bij een andere coach gaat en wel resultaat behaald in plaats van geen coach nemen en geen resultaat behalen! Maar een coach werkt echt. Er is zoveel informatie te vinden dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Iemand die je hiermee helpt is dus zeker handig!

8. Faal je? Start gelijk opnieuw!
Niet maandag, niet 1 februari en al helemaal niet 1 januari 2019! Ga je de fout in? So be it, niks meer aan te doen. Herpak je gelijk en probeer te compenseren door iets gezonds te eten of een halve liter water te drinken.

9. Heb geduld.
Rome is niet in 1 dag gebouwd en als je flink te zwaar bent is dat gewicht er ook niet in twee weken aangekomen. Verwacht dan ook niet dat het er binnen twee weken weer vanaf is.

10. Beloon jezelf.
Je doel behalen moet gevierd worden! Als je je kleine doelen behaalt die je dagelijks of wekelijks stelt zou ik niet te gek doen in de zin van twee chocoladerepen en een bak ijs wegwerken, maar jezelf verwennen mag zeker! Behaal je je einddoel waar je zo lang voor gewerkt hebt? Vier het uitbundig!!

11. Wees niet te streng
Last but absolutely not least. Ga niet ineens te hard van stapel. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit een paar weken goed gaat en dan ineens ben je er helemaal klaar mee. 100% gezond doen is niet vol te houden, voor niemand. Vraag dat ook niet van jezelf. Dit is echt niet nodig voor super resultaat. Houd je voor 90% aan je schema en je zal zien dat je goed vooruit gaat en toch kan blijven genieten!

 

Je weet nu wat je te doen staat. Let´s go!

 

Vond je dit een waardevolle blog? Laat het even weten in een reactie en TAG je vrienden!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen