Wintersport: Skiën of langzaufen? Blijf in shape met deze tips!
26 februari 2016 

Wintersport: Skiën of langzaufen? Blijf in shape met deze tips!

Veel mensen zijn na een periode van hard werken en resultaat behalen bang om tijdens een weekje skifahren und langzaufen al hun resultaat te laten vergaan. Als je het mij vraagt, valt dat wel mee. Als je echt je resultaat van maandenlang keihard werken in een weekje zou kunnen vergooien, dan denk ik dat je niet helemaal de juiste aanpak hebt gebruikt! 😉

Maar goed, een week lang alles vreten wat los en vast zit en liters alcohol weg werken gaat uiteraard niet echt meehelpen. Daar heb je weer gelijk in.

Daarom geef ik je in deze blog een aantal tips over hoe je een terugval op vakantie zo minimaal mogelijk kan houden!

Eten
1. Vaak eet je op vakantie minder dan dat je normaal doet. Als je thuis 6 keer per dag eet ga je dit op vakantie vaak niet halen. Probeer daarom handige kleine gezonde snacks bij te hebben zoals nootjes of een gekookt eitje bij te hebben die je af en toe kan nemen. Met name eiwit- en vetrijk gaat je echt helpen!

2. Als je bijvoorbeeld 3 keer per dag eet, beheers jezelf dan een beetje en ga niet 3 keer per dag schransen. ´s Ochtends kaiserbroodjes met nutella, ´s middags kaiserschmarren (soort pannekoeken) en ´s avonds schnitzel met een vette saus en een bord friet is niet echt bevorderlijk. Stel voor jezelf een regel om bijvoorbeeld maximaal 1 of 2 keer per dag iets ongezonders te eten en de rest op te letten.

3. Zorg dat je goed stevig ontbijt! Hiermee bedoel ik eiwit- en vetrijk zoals een gebakken of gekookte eieren met bacon en eventueel wat groente. Je zal gedurende de dag minder verlangen naar iets ongezonds.

4. Pas op met sauzen en dergelijke. Een goed stuk vlees met groente en eventueel wat aardappeltjes is echt niet verkeerd hoor. Dus laat de friet en de saus eens staan en voilá, je hebt een prima maaltijd!

5. Alcohol, vraagt dat nog extra uitleg? Een drankje hoort er voor veel mensen bij, maar het gaat je uiteraard niet helpen. Hoe meer je dit beperkt, hoe minder schade je oploopt. Naast dat alcohol veel nutteloze calorieën bevat lokt het vaak ook een schransbui uit met vet eten en kan het de volgende dag ook behoorlijk zijn sporen nalaten.

Rust
1. Het is natuurlijk maar net wat voor vakantie je uitzoekt, maar eens goed tot rust komen kan je van je vakantie een resultaatperiode maken! Door na lange tijd stress gehad te hebben even flink relaxen komen zoveel positieve hormonen vrij, waardoor je lichaam de rem eraf kan gooien en zelfs vooruit gaat!

2. Probeer elke nacht goed te slapen. Tot diep in de nacht ein Party machen en dan ´s ochtends vroeg weer op de piste staan gaat niet echt meehelpen met je resultaat. Uiteraard moet het een keer kunnen, maar er is een verschil tussen enkele avonden per week en elke avond ;).

Bewegen
1. Op wintersport moet dat natuurlijk niet zo´n probleem zijn, maar je kan alsnog extra je best doen. Een stukje verder lopen met je ski´s en skischoenen aan zal er echt wel voor zorgen dat je wat meer gaat verbranden. Mensen die hier ervaring mee hebben zullen het beamen.

2. Wees een goede vriend/vriendin/ouder en draag eens een setje extra ski´s!

3. Blijf ´s avonds actief! Vaak kan je best leuke activiteiten doen waar je toch actief bent. Mijn nummer 1 aanrader: RODELEN! Staat garant voor plezier en je bent toch best actief als je jezelf telkens uit de sneeuw moet hijsen! 😉

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen