Welk van deze voedingsstrategieën past het beste bij jou?
08 maart 2016 
in Voeding

Welk van deze voedingsstrategieën past het beste bij jou?

Als je gezond wil eten en je lichaam positief wil laten veranderen dan kan dat op veel manieren. Welke is dan het beste? Dat hangt er vanaf! De beste manier is namelijk de manier die jij het fijnst vindt! Elke manier werkt namelijk wel. Er zijn niet voor niets zoveel verschillende meningen. Dat komt doordat alles wel werkt, zolang je je er maar goed aan houdt!

Er zijn ontelbaar veel verschillende voedingsstrategieën om resultaat te behalen en je gezondheid te bevorderen. Alles behandelen zou van deze blog een vierdelige boekenserie maken. Omdat ik daar de tijd niet voor heb en jij het waarschijnlijk toch niet allemaal zou lezen, heb ik een aantal populaire voor je uitgekozen.

Bij elke voedingsstrategie staan een aantal basisrichtlijnen centraal. Denk hierbij aan:
1. Voldoende eiwitten eten
2. Voldoende gezonde vetten eten
3. Suikers vermijden
4. Onbewerkte voeding eten
5. Veel water drinken! (1L per 23kg lichaamsgewicht)

Paleo/Caveman
Paleo en Caveman hebben veel raakvlakken. Ze richten zich allebei met name op voeding dat onze voorouders tot hun beschikking hadden, alleen is caveman hier nog net iets strenger in. Loop je in de supermarkt vraag jezelf dan bij een product af: ´Hadden onze voorouders in de oertijd beschikking tot dit product?´. Zo ja, dan kan je het eten. Zo nee, laten staan! Zelf ben ik hier een groot fan van en heeft het me goede resultaten gebracht!

Een simpele gedachtegang: Alles wat rent, vliegt, zwemt en in de natuur groeit en geen barcode heeft is toegestaan!

Low Carb (weinig koolhydraten)
Low carb spreekt eigenlijk voor zich. Het gaat hierbij om je koolhydraatinname te beperken. Door meer eiwitten en gezonde vetten te eten stimuleer je je vetverbranding, krijg je meer energie, bouw je spiermassa op (mits je traint) en kan je lichaam in zijn geheel beter functioneren. Naar mijn mening een prima voedingsstrategie!

Bij een Low Carb schema betekent dit in mijn ogen dat je totale hoeveelheid koolhydraten per dag niet meer is dan ongeveer 20% van alles wat je eet. Anne was een perfect voorbeeld waarbij een low carb schema ontzettend goed werkte.

Carb cycling (koolhydraten afwisselen)
Carb cycling betekent afwisselen tussen dagen waarbij je meer koolhydraten eet en dagen waarbij je minder koolhydraten eet. Met name de dagen dat je heel actief bent en actief traint eet je meer koolhydraten (tot wel 40-50% van je totale dagelijkse inname). De dagen dat je minder actief bent beperk je je koolhydraten tot ongeveer 0-20% van je totale dagelijkse inname.

Mijn mening? Erg effectief en makkelijk vol te houden!

Calorieën tellen
Hiervan gaat bij veel mensen de hartslag al naar 180 en breekt het zweet uit. ´O jee, calorieën tellen! Dat is zo moeilijk!´. Nee hoor, dat valt reuze mee. Het is inderdaad anders dan je gewend bent, maar na een weekje ben je er aan gewend. Je hoeft natuurlijk ook niet elke calorie nauwkeurig te tellen. 197 of 206 kan je gewoon als 200 zien voor het gemak.

Calorieën tellen is in het begin wat lastig, maar als het eenmaal in je systeem zit kan je heel makkelijk aanpassingen maken en nauwkeurig te werk gaan voor je resultaat. Effectief? Ja zeker! Makkelijk? Iets minder.

Handpalmmethode
Je deelt je maaltijden in op basis van je handpalmen. Zo neem je bijvoorbeeld 4 keer per dag een maaltijd met een portie eiwitten van de grote van de omvang van je open hand en een portie vetten van de grote van je vuist. Deze combineer je met groente. Daarnaast eet je 2 maaltijden met koolhydraten, ter grote van je open hand.

Heb je honger? Dan eet je iets meer. Is het echt te veel? Dan kan je iets minderen. Maar dit lijkt me sterk.

Standaard Nederlands
Een standaard Nederlands voedingspatroon is ´s ochtends brood/yoghurt, ´s middags brood, tussendoor fruit en avondeten aardappelen/pasta/rijst met vlees en groente. Als dit zo goed zou werken dan zou de helft van Nederland niet te dik zijn. Ik ben hier niet zo´n voorstander van. Dit komt omdat het erg rijk is aan koolhydraten en nauwelijks eiwitten en vetten bevat. Juist deze laatste twee zijn belangrijk als je optimaal gezond wil zijn met een lichaam waar je tevreden mee bent!

Low fat
Een voedingspatroon met weinig vetten zou je super gezond moeten maken, want vetten zorgen voor een verhoogd cholesterol en daarmee hart- en vaatklachten. Althans, dat zeggen ze. Best vreemd eigenlijk, aangezien er geen enkel onderzoek is die dit ondersteunt en juist veel onderzoeken de positieve werking van gezonde vetten weergeven.

Een voedingspatroon dat laag in vetten is zal je niet helpen bij je gezondheid en je strakke lichaam. Vetten zijn namelijk nodig voor onder andere hormonale balans, verzadiging (een vol gevoel), opbouw van elke cel in je lichaam, en een hogere vetverbranding.

If It Fits Your Macro´s (IIFYM)
Hierbij reken je uit hoeveel eiwitten, vetten en koolhydraten je per dag mag eten. Het maakt niet uit wat voor producten je eet en hoeveel maaltijden, als je aan het einde van de dag maar aan je hoeveelheden zit. Het maakt niet uit of je bij wijze  500 gr kip met noten eet of een pizza, als je maar aan je hoeveelheden komt.

Ik ben hier zelf niet altijd een voorstander van, omdat het je niet bewust maakt. Maar als dit voor jou perfect werkt, je houdt je hierdoor aan je schema en je behaalt resultaat, dan zeg ik: doe het!

Bij Nele hebben we dit bijvoorbeeld soms toegepast. Ze wilde af en toe graag iets weten waar ze zin in had. Dat mocht, zolang ze maar binnen haar targets zat. En zoals je kan zien heeft het gewerkt 😉

Shakes
Deze wil ik toch even benoemen. Shaken leidt tot snel gewichtsverlies, maar dit is simpelweg omdat je jezelf op een crashdieet zet. Je lichaam gaat vervolgens in ´overlevingsstand´. Ga je naderhand weer wat meer eten dan slaat je lichaam gelijk zoveel mogelijk vet op als reserve voor barre omstandigheden. Ook verlies je naast vet ook heel veel spieren. Dit zorgt ervoor dat je verbranding naar beneden gaat waardoor je naderhand weer makkelijker aankomt. Niet echt bevorderlijk allemaal dus.

Of ik een voorstander of tegenstander ben kan je denk ik wel invullen nu..

En nu…
Er is dus niet per se een beste of een slechtste methode. Heel veel methodes werken wel, zolang je maar consistent bent en je er aan houdt. Kies dus een methode uit die jij makkelijk vol te houden vindt en (blijvend) resultaat mee kan behalen. Zolang het werkt, werkt het en daar gaat het uiteindelijk om!

Over de schrijver
Reactie plaatsen