Wel of niet trainen met spierpijn?

Het is een discussie die waarschijnlijk nooit ophoudt. Iedereen heeft er zijn eigen mening over. Ook ik ga je weer mijn ideeën over trainen met spierpijn vertellen. Het is echter niet mijn intentie om je gewoon mijn mening te geven en daarmee te overtuigen, maar je aan het denken te zetten en het zelf uit te proberen!

Wanneer je wél met spierpijn mag trainen!
De spierpijn zelf is niet leidend hierbij. Je traint met als doel sterker worden en daarmee resultaat te behalen. Uit ervaring kan ik vertellen dat je zelfs met hevige spierpijn sterker kan zijn dan in je vorige training. Dit betekent dat je genoeg herstelt bent en zelfs gesupercompenseerd (sterker dan voorheen). Deze supercompensatie is precies wat je wil bereiken. Ben je dus sterker in je eerste set vergeleken met de vorige keer, dan kan je gewoon trainen!

Wanneer je niet met spierpijn mag trainen!
Je raadt het waarschijnlijk al. Als je in je eerste set zwakker bent dan in de vorige training, dan ben je nog niet voldoende hersteld. Dit betekent dat je beter niet kan trainen. Ben je toch in de sportschool en wil je wel je training nuttig maken, dan kan je focussen op extra mobiliteit.

Is spierpijn noodzakelijk?
Na een goede workout treedt vaak spierpijn op. Dit wil dus zeggen niet altijd. Geen spierpijn betekent daarom ook niet dat je niet hard genoeg getraind hebt. Als je altijd 100% inzet geeft tijdens de training en je bent sterker dan de vorige keer, dan heb je je doel behaald. Heb je de dag erna geen spierpijn, dan betekent dat niet veel!

 

Wat kan je tegen spierpijn doen?
Als je echt helemaal in de kreukels ligt van de spierpijn, dan zijn er een aantal dingen die je kan doen om dit te verminderen:
1. Neem een goede nachtrust. Probeer zeker 7-8 uur te slapen.
2. Zorg dat je voldoende en eiwitrijk eet (met name onbewerkte producten)
3. Beweeg veel! Veel bewegen is veel beter dan rust nemen en stil zitten. Beweging zorgt voor extra bloedtoevoer naar de spieren en afvoer van afvalstoffen.
4. Drink elke dag 2,5-3,5 liter water.
5. Ga de sauna in.

Photo credit: Neat Bodies

 

Ga terug