Zo ga je om met weerstand uit je omgeving
28 februari 2021 

Zo ga je om met weerstand uit je omgeving

Vandaag is de dag. Je wilt een paar kilo kwijt en vandaag kom je in actie. Je doelen zijn kraakhelder en je plan is waterdicht. Let’s go.

Maar dan… Tijdens de vrijmibo met vrienden vervang je de calorierijke borrelplank voor wortel- en komkommersticks. ‘Wat is dat voor konijnenvoer? Doe mij maar een bitterbal. En waar blijven de shotjes? Haha!’

 Je vrienden bedoelen het goed, maar de opmerkingen zijn maar lastig te verteren.

 

‘Ik wil dit’

Je beweegt meer, je eet gezonder en je voelt je beter. De gezonde keuzes werpen hun vruchten af en meer dan ooit voel je hoe belangrijk dit voor je is. Je wilt dit en je gaat ervoor.

Toch voel jij je in beruchte confrontatiemomenten alleen of gefrustreerd. Momenten zoals de vrijmibo of tijdens een stellige anti-groenten overtuiging aan de eettafel, bijvoorbeeld.

En daar ga je dan. Je innerlijke vrijheidsstrijder zet zijn hoofdtooi al op om zijn standpunt met hand en tand te verdedigen. De eerste sheet van je dit-is-echt-veel-beter spreekbeurt staat al open. Allerlei gedachten vliegen door je hoofd.

‘Waarom steunen ze mij niet? Zij zouden dit eens moeten proberen. Het is zoveel beter om gezond te leven…’

Je twijfelt misschien wel of je doelen op deze manier haalbaar zijn of je overweegt om dan toch maar gewoon mee te doen.

 

Zwemmen tegen de stroming

Het is niet gek dat je het gewicht van peer pressure op je schouders voelt drukken. Het is logisch om te verlangen naar de steun van vrienden en familie. En het is normaal dat je ze wilt stimuleren of overtuigen om mee te doen.

Je ervaart immers zelf hoeveel het je oplevert om een gezonder pad te bewandelen. Daarnaast zijn wij mensen sociale wezens. We willen er graag bij horen en we willen dat onze levensstijl strookt met onze omgeving.

Heb je een sociale kring waar veel ongezonde gewoontes op de menukaart staan? Dan voelt kiezen voor de gezonde weg al snel als zwemmen tegen de stroming. En dat maakt het hele proces van afvallen toch een stuk lastiger.

De oplossing

Goed nieuws: er is licht aan het einde van de tunnel. Oftewel, er zijn manieren om het vangnet van familie en vrienden aan elkaar te knopen. Hieronder vind je drie strategieën om je weg te vinden door conflict, wrijving en weerstand.

 

  1. Bekijk conflict door een bredere lens

De verantwoordelijkheid voor conflict leggen we graag bij onze tegenpartij. En zelfs al heb je gelijk – een grapefruit ís gezonder dan een witte chocoladereep – ligt de strijdbijl toch ook in jouw handen.

Kijk eens met een open blik terug op conflictsituaties. Was je misschien toch veroordelend of afkeurend? Was je misschien wel erg snel defensief? Of wilde je koste wat het kost de discussie winnen?

Iemands (tegen)argumenten dienen een doel. Het zijn handvatten om iemand beter te begrijpen. Verander ‘Waarom snappen ze mij niet?’ bijvoorbeeld in ‘Hoe kan ik ze beter begrijpen?’ of in ‘Wat voor motief zit er achter hun ‘ongezonde’ keuzes?’

Onbegrip verandert zo in nieuwsgierigheid. Wanneer iemand zich begrepen voelt, ontstaat er sneller een open en eerlijk gesprek. Waarin jouw nieuwe gewoontes eerder geaccepteerd worden, en waarin jij ziet door welke ogen de ander een situatie bekijkt.

 

  1. Ben consistent maar niet opdringerig

Verandering is spannend, voor de één meer dan voor de ander. Iemands weerstand tegen verandering vloeit dus eerder voort uit angst of stress dan vanuit een filosofische tegenstand.

Misschien is die kritische vriend of vriendin wel bang om uit elkaar te groeien. Of denken je kinderen dat al dat onbekende eten heel vies is. Koste wat het kost bepaalde gezondheidsovertuigingen erdoor drukken, zorgt alleen maar voor meer angst en weerstand.

Kies dus liever voor consistentie. Creëer zijwegen naar het pad dat jij bewandelt en laat de keuze om mee te lopen, bij de ander. Je blijft gezonde maaltijden op tafel zetten. Je blijft je vrienden meevragen op fietstochten en naar sportsessies, maar je accepteert dat niet iedereen is waar jij op dat moment bent in het leven. Ondertussen ga jij door met wat je doet.

 

  1. Het is jij tegen jij

Niet jij tegen de rest van de wereld. Het is jouw intrinsieke motivatie tegen jouw eigen slechte gewoontes van gisteren. Blijf verbonden met wat jou drijft richting deze persoonlijke veranderingen.

Voor een ander kan dat iets heel anders zijn. Het ligt simpelweg niet in jouw handen wat een ander tot bepaalde keuzes beweegt. Maar wat jij doet ligt wel binnen jouw controle.

Keer dus naar binnen en besteed energie aan jouw eigen groei en ontwikkeling. Gefocust naar een gezonde levensstijl werken maakt jou automatisch al een inspiratiebron voor anderen. Als kers op de taart maakt het van jou ook nog een beter mens voor de mensen om je heen.

Wie weet waagt jouw omgeving het toch om pootje te baden in jouw happy-healthy-avontuur. Misschien zelfs wel sneller dan je denkt!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down