Wetenschappelijke onderbouwing Max Fit

Vergeet wetenschappelijke onderbouwing!

Ik word er helemaal krankjorum van. Iedereen smijt met uitspraken en schema’s die perfect zijn omdat het zogenaamd ‘wetenschappelijke onderbouwing’ bevat.

Ik zeg niet dat iets gelijk slecht is als het wetenschappelijk onderbouwd is. Dat dit even duidelijk is. Ik irriteer me alleen kapot aan alle trainers en mensen die continu maar blijven zeggen dat hun adviezen wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Waarom dit is?

Laten we beginnen bij waarom trainers adviezen geven en schema´s schrijven. De nummer 1 reden is volgens mij om de persoon die de adviezen of het schema opvolgt resultaat te laten behalen. Dus volgens mij maakt het niet zoveel uit of iets wetenschappelijk onderbouwd is of niet, zolang het maar resultaat oplevert. Dat is het belangrijkste.

Waarom ik wetenschappelijke onderbouwing niet al te nauw neem

Mijn mening is dat wanneer een trainer keer op keer moet benadrukken dat alles wat hij of zij doet wetenschappelijk onderbouwd is, dan vraag ik me af wie je daar mee wil overtuigen. De resultaten zijn blijkbaar niet goed genoeg om voor zich te spreken.

Mij maakt het niet uit of iets wetenschappelijk onderbouwd is en ik kan je vertellen dat behoorlijk wat advies dat ik geef dat ook niet is. Ik kijk uiteraard altijd of iets veilig is en geen kwaad kan. Is dat het geval, dan boeit wetenschappelijke onderbouwing mij echt helemaal niets.

Daarnaast loopt de wetenschap altijd achter.

Iets wordt namelijk pas onderzocht, als het genoeg interesse gewekt heeft om überhaupt te gaan onderzoeken. Het heeft dan vaak al een keer (per ongeluk) in de praktijk plaatsgevonden. Dus als je alleen de wetenschap volgt, dan ben je altijd later dan de mensen die er het eerst mee kwamen en de effectiefste strategieën al enige tijd toepassen.

Zo is de progressie van Sjors volgens de wetenschap niet mogelijk in 3 weken. Net als deze progressie waar het vetpercentage van één van onze cliënten in 11 weken van 25% naar 9% is gezakt en 4,5kg spiermassa is opgebouwd. Met maar 3x per week trainen en ja, zonder stimulerende middelen. Want die gebruiken we nooit bij Max Fit.

We do today, what others will do tomorrow

 

Ga terug