Val meer af door NEAT!

NEAT. Je hebt er misschien nog nooit van gehoord, maar NEAT kan er onder andere voor zorgen of jij makkelijk aankomt of afvalt.

Wat betekent NEAT?

NEAT staat voor Non-Exercise Activity Thermogenesis. Beste mond vol dacht ik zo. We houden het dus lekker bij NEAT.

NEAT betekent alle activiteit die je uitvoert buiten bewuste inspanning om. Denk hierbij aan een bord uit een kast pakken, naar de wc lopen, friemelen met je hand, kauwen op je eten en ga zo maar door.

Hoe belangrijk is een hoge NEAT?

De invloed van NEAT kan behoorlijk onderschat worden. Het is niet zo dat iets meer friemelen of tikken met je been je 500 kcal per dag extra laat verbanden, maar wanneer je net iets actiever bent en bijvoorbeeld net iets minder goed stil kan zitten (herkenbaar ;)) dan kan dat in zijn totaliteit per dag en zeker per week wel een verschil maken. Zo hadden Sjors en Berthilde bijvoorbeeld een behoorlijk hoge NEAT, wat hun zeker geholpen heeft bij hun traject.

Je kan uiteraard met een extreem lage NEAT ook veel vet verbranden. Dat betekent alleen dat je je bewuste inspanning (daadwerkelijke training die je uitvoert) moet verhogen of je calorie-inname op een dag moet verlagen.

Het belangrijkste is dat je in een gepast calorietekort zit. Hoe je dit creëert is nog niet eens zo belangrijk. NEAT kan helpen, extra training kan helpen en minder calorieën eten kan helpen.

Je hebt nu alleen weer wat extra kennis opgedaan van een zeer eenvoudige mogelijkheid om extra calorieën te verbranden en je weet wat mogelijk het verschil kan zijn tussen iemand die sneller aankomt dan iemand die minder snel aankomt.

 

Ga terug