27 mrt 2019

Oh jee, de zomer komt eraan. En potverdrie rap ook.

Heb jij nog genoeg tijd over om deze zomer met het lichaam van een jonge Adonis rond te lopen zoals Wiebe of Berthilde?

Voor mannen merken wij dat het ideale figuur een vetpercentage bevat van 7-12%. Goede sixpack bij 7% en een gewone platte buik bij 12%.

Voor vrouwen ligt het ideale figuur tussen de 13-18%. 13% voor een sixpack en 18% om gewoon prima slank te zijn.

Bovengenoemde cijfers gelden natuurlijk niet voor iedereen en zijn vrij gestandaardiseerd. Sommigen zullen met een hoger vetpercentage al tevreden zijn, maar dit is wat wij uit eigen ervaring merken dat mensen gelukkig maakt met hun lichaam.

Snelle test

Mannen

Een algemene richtlijn voor hoe snel je vet kan verliezen vind je in het overzicht hieronder.

  • Als man met een vetpercentage rond de 10-15% kan je grofweg 0,7% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.
  • Als man met een vetpercentage rond de 15-20% kan je grofweg 1% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.
  • Als man met een vetpercentage rond de 20+% kan je grofweg 1,5% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.

Vrouwen

  • Als vrouw met een vetpercentage rond de 15-20% kan je grofweg 0,7% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.
  • Als vrouw met een vetpercentage rond de 20-30% kan je grofweg 1% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.
  • Als vrouw met een vetpercentage rond de 30+% ka je grofweg 1,5% van je lichaamsgewicht gezond per week verliezen.

Rekenvoorbeeld

Stel je bent een man van 80kg met een vetpercentage van 15%. Je wil graag naar 7% toe deze zomer om te shinen met je sixpack.

Je hebt nu 80 x 0,15 = 12kg aan vetmassa.

Je wil naar 80 x 0,07 = 5,6kg aan vetmassa.

Dat betekent dat je 12 – 5,6 = 6,4kg aan vetmassa kwijt moet raken.

Volgens de cijfers kan je als man met een vetpercentage van 15% zo’n 0,7% van je lichaamsgewicht per week verliezen.

80 x 0,007 = 0,56kg per week wat je met behoud van spiermassa af kan vallen.

Als je dan het totaal wat je kwijt wil deelt door het maximale wat je wekelijks kan afvallen kom je uit op 6,4 / 0,56 = 11,4 weken.

Dat betekent dat je grofweg 11,5 week nodig hebt om je doel te bereiken. Reken maar uit of je op tijd bent. 😉

Hoe doe je dat?

Eet in een calorietekort van zo’n 20% (grof getal), doe 3x per week aan krachttraining en wees super consistent.

Meer informatie over training en voeding vind je in de blogs op onze site. Heb je geen idee hoe je het aan moet pakken of wil je graag sneller gaan dan de progressie die in deze blog staat? Stuur ons een mailtje naar info@max-fit.nl of een appje/belletje naar 06-46614917.

Tags:
categorieën: afvallen  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen