Neem geen brood of muesli als ontbijt!
18 september 2015 

Neem geen brood of muesli als ontbijt!

Het is het standaard ontbijt voor bijna iedere Nederlander: één of meerder boterhammen of een schaaltje yoghurt met muesli. Omdat veel mensen het doen, wil dit nog niet zeggen dat het optimaal is.

Waarom je beter geen brood of yoghurt kan nemen
Brood of een schaaltje yoghurt met muesli/cornflakes (wat vaak bewerkte suikers zijn) bevatten erg veel koolhydraten. Daarnaast zijn deze koolhydraten ook nog eens snelle suikers. Bij de muesli is dit echter afhankelijk van welke muesli je neemt. Alles wat erg zoet smaakt zijn vaak snelle suikers.

Deze snelle suikers zorgen er bij je ontbijt voor dat je even snel energie krijgt, maar daarna weer keihard inkakt. Ik zal je uitleggen hoe dit komt. Doordat er ineens zoveel suiker in je lichaam komt, maakt je lichaam heel veel insuline aan om al deze suikers weer op te nemen en je bloedsuiker weer naar normaal te brengen. Er wordt zelfs zoveel insuline aangemaakt dat je uiteindelijk met een lagere bloedsuiker overblijft dan voor je ontbijt.

Het gevolg van deze lage bloedsuiker is weinig energie (inkakker) en behoefte aan suikers. Deze behoefte aan suikers ontstaat omdat je lichaam weer terug wil naar een normale bloedsuikerspiegel. Reageer je hierop door weer koolhydraten te geven (dus door toe te geven aan deze behoefte) dan ontstaat precies hetzelfde en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je krijgt telkens kort energie en vervolgens een inkakker en trek in suikers.

Wat is dan een beter ontbijt?
Door te kiezen voor een ontbijt dat bestaat uit eiwitten, gezonde vetten en groente krijg je deze problemen niet! Een eiwit- en vetrijk ontbijt zorgt ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft. Zo heb je voor langere tijd energie, voel je je meer voldaan, heb je geen of veel minder behoefte aan suikers en wordt je vetverbranding beter gestimuleerd. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen met een eiwit- en vetrijk ontbijt gedurende de dag veel gezondere keuzes maken en dat ze meer vet verliezen dan mensen die met koolhydraten de dag starten.

Voorbeelden eiwit- en vetrijk ontbijt met groente:
1. Magere kwark met ongezoete slagroom of een handje ongezouten en ongebrande noten en een stuk komkommer
2. Gebakken ei met bacon en champignons
3. Mozzarella met tomaat
4. Salade met geitenkaas
5. Salade met kip en avocado
6. Biefstuk gebakken in ongezouten roomboter en groente naar keuze

Dit is misschien anders dan je gewend bent, maar als je je beter wil voelen dan dat je nu doet dan zal je ook iets anders moeten doen dan dat je nu doet! Geef het een week de kans en ervaar wat het met je doet! 🙂

Photo credit: RealFoodForLife

Over de schrijver
Sven
Door

Sven

op 12 Jan 2016

Hallo Max,Tijdens een nachtrust van zo'n 8uur krijgt mijn lichaam geen voedingstoffen binnen. Toch verbrandt het lichaam energie. Om te zorgen dat deze energie weer snel aan wordt gevuld, is het aanbevolen weinig vet in te nemen. Vet vertraagt de opname van koolhydraten.Wanneer jij een vet ontbijt eet, zullen de koolhydraten langzaam worden opgenomen terwijl het lichaam juist snel zijn voedingstoffen nodig heeft na een lange nachtrust.Ik hoor graag waarom jij denkt dat het toch aanbevolen is om een vetrijk ontbijt te eten.Mvg,Sven Jeurissen

Max Kellner
Door

Max Kellner

op 25 Jan 2016

Hey Sven,Vetten worden inderdaad langzamer afgebroken. Maar dat is juist iets goeds. Dat zorgt ervoor dat je langer energie hebt, langer vol zit en je vetverbranding meer gestimuleerd wordt. Koolhydraten worden wel sneller opgenomen maar dat is niet altijd wat je wil. Je lichaam is ´s ochtends vroeg meer katabool is (in afbraak), waardoor eiwitten en vetten juist belangrijk zijn om spierbehoud tegen te gaan. En ik raad ook aan om helemaal geen koolhydraten te eten bij je ontbijt. Ze worden dus niet alleen minder snel opgenomen, ze worden helemaal niet opgenomen omdat ze er ook niet zijn! ;)Het gaat niet alleen om energie aanvullen, het gaat om je lichaam de voedingsstoffen geven die het op dat moment het meest nodig heeft!

Annabelle
Door

Annabelle

op 01 Oct 2022

Dag Max, is er een verschil tussen magere yoghurt en magere kwark (zonder muesli)? Ik vind het moeilijk om "grotere en zwaardere" maaltijden te eten in de ochtend zoals ei of vlees. Daarom neem ik snel magere yoghurt met fruit (banaan, peer...)goed idee?

max Kellner
Door

max Kellner

op 01 Oct 2022

Hey Annabelle! Poeh, deze blog is aan een update toe!Het verschil is dat in kwark meer eiwitten zitten dan in yoghurt. Maar het belangrijkste is dat jij dat eet waar je je goed bij voelt. Zolang je aan het einde van de dag maar je macro's haalt. :)

Reactie plaatsen