Afvallen: magere, halfvolle of volle kwark? Het maakt NIKS uit!

Als je wil afvallen, moet je magere kwark eten!

Ehm…

Toch…..?

Dat is wat de meeste mensen denken. En je kan het ze niet kwalijk nemen, want dat smijt iedereen je tegenwoordig om de oren.

De gedachtengang dat hier minder calorieën in zitten en je er daardoor sneller afvalt is in principe nog niet zo gek.

Toch zit het niet helemaal zo. Zo viel Roald bijvoorbeeld waanzinnig af met VOLLE KWARK!

We zullen je uitleggen hoe het kan.

Wat past binnen het plaatje?

Even back to basics. Wanneer je af wil vallen is het nummer 1 prioriteit dat je in een calorietekort zit. Als je niet meer verbrandt dan dat je eet, dan val je ook niet af.

Dat wil alleen niet zeggen dat minder altijd beter is. Sterker nog, minder is meestal niet beter!

Een calorietekort van 10-25% is wenselijk als je af wil vallen. Hoe zwaarder je bent, hoe groter het tekort kan zijn. Dat wil dus zeggen 10-25% minder calorieën eten dan dat je op een dag verbrandt. Wil je uitrekenen wat jouw onderhoudsniveau is? Kijk dan even op de homepage en gebruik de calculator!

Ga jij echter onder de 10-25% zitten, dan kan het zijn dat dit het afvallen belemmert. Is jouw onderhoudsniveau 2000 calorieën per dagen en je eet er 1000, dan eet je echt fors te weinig. Dit resulteert in veel gewichtsverlies gedurende de eerste dagen/weken. Het probleem is alleen dat je verbranding vroeg of laat stilvalt. En dan gaat er precies niks meer gebeuren.

Zit je dan, met je goede bedoelingen.

Het is dus onwijs belangrijk dat je je caloriedoel haalt, maar ook zeker niet te weinig. Als jij dus alleen maar magere producten eet kan het zijn dat je uiteindelijk te laag uitkomt met je calorieën. Daarnaast mis je ook een hoop gezonde vetten die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren.

Ook halfvolle kwark en volle kwark kan je dus prima eten. Als jij aan het einde van de dag je caloriedoel haalt, maakt het niks uit of je mager, halfvol of vol neemt.

Nu zullen er vast wat muggenzifters tussen zitten die mij gaan wijzen op de juiste verdeling tussen eiwitten/koolhydraten/vetten per dag en dat de ene variant daar meer impact op heeft dan de ander, maar dat is voor een ander artikel.

Ook met halfvolle kwark en volle kwark kan je super afvallen als je gewoon aan je caloriedoel komt.

Hoe zit het met smaakjes?

Kwark met een smaakje is daarentegen vaak wel minder goed voor je dan naturel kwark. Dit komt omdat het meestal bewerkte stoffen zijn die dit smaakje eraan geven. In aardbeienkwark zitten echt geen verse aardbeien. Hoe mooi ze het er ook neer kunnen zetten. Daar zitten gewoon suikers en concentraat in om de smaak na te bootsen.

Als jij je caloriedoel netjes behaalt met overdag een bakje kwark met een smaakje zal je heus nog wel afvallen, maar je kan beter gewoon de naturel variant kopen en zelf verse producten er doorheen doen.

Vers fruit, havermout, noten, chocola (70% cacao) enz. zijn prima toevoegingen!

Ga terug