31 dec 2016

Als je een strakker lichaam wil en traint voor fat loss, dan doe je dit niet voor je plezier, maar omdat je een doel voor ogen hebt. Elke dag nauwkeurig je calorieën bijhouden en keihard trainen, ook als je je niet topfit voelt, kan sommige dagen behoorlijk lastig zijn.

Je wilt dus dat wanneer je zo´n fase doorgaat, dat je ook echt resultaat behaald en niet voor jan met de korte achternaam bezig bent.

Daarom is het belangrijk dat je deze veel gemaakte fout voor FAT LOSS niet maakt!

Doordeweeks gaat goed, maar het weekend…

Je kent het wel. Doordeweeks houd je je strak aan je voedingsschema en train je knetter hard. Je hebt ten slotte structuur in je dag zitten en dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Maar dan… Het weekend komt eraan en gooit flink wat roet in het eten. Het eten gaat niet zoals het zou moeten, trainen schiet er bij in en ´s avonds worden een paar alcoholische dranken genomen met een zak chips. ´Want het is weekend´.

Het calorieverhaal

Train je voor fat loss, dan wil je in een calorietekort zitten. Stel je zit dagelijks in een tekort van 500 kcal om vet te verbranden. Dat betekent dat je maandag t/m vrijdag een tekort creëert van 5 dagen x 500 kcal = 2500 kcal

Nu besluit je zaterdagavond een zak chips te eten en 3 biertjes te drinken. Dat zijn al gauw zo´n 1500 kcal.

Nu is iemand zo lief geweest om zondagochtend wat broodjes uit de oven op tafel te zetten met wat lekker beleg erbij. En aangezien het weekend is, moet er ´s avonds even niet teveel gelet worden op het avondeten. Nogmaals: ´Want het is weekend´.

En voilá, zondag heb je ook weer 1000 kcal extra gegeten.

Gefeliciteerd. Je hebt zojuist je calorietekort van 2500 kcal dat je in 5 dagen hebt gecreëerd in 2 dagen door je neus geboord. Of door je mond, het is maar net hoe je het ziet.

Wees consistent

Consistentie is daarom de sleutel tot succes. Ook in het weekend moet je je schema in gedachten houden en blijven volgen. Dan, en alleen dan, kan je resultaat neerzetten. Dat betekent niet dat je nooit meer iets ongezonds mag nemen of even mag  afwijken van het schema, maar gedurende de week wil je je toch zeker voor zo´n 90% aan het schema houden.

Doe je dat, dan ben je met een paar maanden ook bij je doel. Doe je dat niet. Nou.. dan maak er maar een paar jaar van.

 

Tags:
categorieën: leefstijl  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen