Kokosolie is gewoon super gezond

Is kokosolie gezond? Dat is wat veel mensen zich afvragen tegenwoordig. Ja, kokosolie is hartstikke gezond.

Je herkent het volgende vast wel. Eerst is een bepaald product super goed voor je en vervolgens is het de duivel.

Waarom zijn er zoveel tegenstrijdige meningen? Omdat iedereen ergens nieuws mee wilt maken. Zeg jij namelijk iets wat iedereen al weet, dan maak je geen nieuws. Als jij echter iets compleet tegenstrijdigs zegt met wat iedereen denkt, dan maak je nieuws.

Onbetrouwbare bron

Dit is ook het geval bij kokosolie. NU.nl heeft geschreven dat kokosolie slecht is voor je gezondheid. Dat hebben zij ‘gecheckt’. Hiermee bedoelden ze dat ze het nagevraagd hebben bij het Voedingscentrum. Zoals we weten ligt het Voedingscentrum ook al langere tijd onder vuur…

De bron waar vandaan komt dat kokosolie ineens wel slecht is komt van de Amerikaanse Hartstichting. Wat echter niet verteld wordt, is dat deze stichting onlangs een donatie aangenomen heeft van 4 miljoen dollar. Deze donatie werd gestort door Monsanto. Dit bedrijf heeft er baat bij dat er onverzadigde vetzuren verkocht worden zoals zonnebloemolie en andere oliën. Dit is dus gewoon één grote doorgestoken kaart.

Waarom is kokosolie dus toch hartstikke gezond en biedt het ontzettend veel voordelen voor je gezondheid?

Voordelen kokosolie

  1. Bevat middellange-keten vetzuren (MCT).
    Deze vetten hebben geen insuline nodig om hun werk te doen. Dat betekent dat de insulinegevoeligheid kan verbeteren. Een verbeterde insulinegevoeligheid helpt bij afvallen en je gezondheid.
  2. Verzadig gevoel.
    Kokosolie zorgt voor een verzadigd gevoel, dus je zit er langer vol van.
  3. Verhoogde verbranding.
  4. Verbeterde stoelgang.
  5. Positief effect cholesterol.
    Kokosolie laat jouw ‘goede’ cholesterol stijgen en je ‘slechte’ cholesterol dalen. Vetten hebben dus een goede invloed op de cholesterol. Dit is met name als vetten je lichaam binnen komen en in je darmen verwerkt worden. Voor dit proces gebruikt je lichaam cholesterol. Dus door vet binnen te krijgen wordt je cholesterol eigenlijk actief en verwerkt.
  6. Houdt celmembraan gezond.
    Je lichaam bestaat uit cellen en elk celmembraan bestaat voor 50% uit verzadigde vetten. De verzadigde vetten uit kokosolie heb je nodig om je celmembranen gezond te houden. Het is dus idioot om te zeggen dat je die niet nodig hebt.

De beweringen dat verzadigde vetten slecht voor je zijn is nooit op een onderzoek gebaseerd. Dus als iemand een goed onderzoek kan vinden laat het alsjeblieft weten, want daar ben ook ik benieuwd naar ;).

Ik adviseer je daarnaast om in kokosolie te bakken. Het is namelijk zo dat als je op hoge temperatuur bakt en je gebruikt olijfolie, dan gaat het oxideren. Als het gaat oxideren komen daar vrije radicalen bij vrij en die brengen schade aan je lichaam.

Verzadigde vetten zoals je in kokosolie (en in roomboter) vindt, oxideren niet en blijven daarmee stabiel. Hiermee kan je dus bakken zonder dat er rotzooi vrijkomt wat je lichaam kapot maakt.

Kokosolie is hartstikke goed voor je en biedt enorm veel voordelen. Zorg dat je up to date bent van de facts en ga niet zomaar uit van wat er hier en daar geroepen wordt omdat mensen een beetje aandacht willen.

Onze cliënten adviseren wij ook om in kokosolie te bakken. Of dit werkt? Bekijk de succesverhalen zelf maar!

Ga terug