Cardio op een lege maag?

Is cardio op een lege maag beter?

Cardio op een lege maag: er zijn zoveel voor- en tegenstanders dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ga niet een van de zovelen zijn die ook weer zegt: ‘Je MOET het ZO doen!’. Daar schiet je helemaal niks mee op. Ik ga voor eens en voor altijd duidelijkheid voor je scheppen over cardio op een nuchtere maag.

Er zijn twee duidelijk te onderscheiden aannames die mensen doen met betrekking tot fasted cardio (cardio op een nuchtere maag):

  1. De ene groep zweert er bijna bij dat je het WEL moet doen: ‘Je moet fasted cardio doen, anders verbrand je geen vet.
  2. De andere helft beweert echter dat je het juist NIET moet doen: ‘Als je fasted cardio doet verlies je spiermassa, dus eet eerst van tevoren.’

Ik denk altijd bij dit soort beweringen: als er twee duidelijke meningen zijn, en beide meningen hebben zoveel aanhangers, dan zal er voor allebei wel wat te zeggen zijn. Anders is het niet mogelijk dat je zoveel aanhangers krijgt.

 

Beide methodes zijn goed

Beide methodes zijn uiteraard prima, zowel op een lege maag als zonder lege maag. Ze stimuleren beide de vetverbranding. Toch heb ik zelf een lichte voorkeur die ik jullie ook wil aanraden. Dit komt door het gemak wat de desbetreffende methode biedt.

 

Eindelijk eens duidelijkheid

Wat ik mensen toch zou willen aanraden is dat je best cardio op een lege maag kunt doen. En waarom dat is? Er is niks makkelijker dan als je s ’ochtends wakker wordt je aankleden en je gaan lopen. Dan heb je het gedaan. Je hebt het gehad en bent klaar voor de rest van de dag.

Sommigen doen er moeilijk over om in de ochtend eerder op te staan, maar kom op jongens… Het is 20 minuten eerder op staan… Get over it. Doe je het de eerste dag, dan zal het even wennen zijn. Doe het drie of vier keer en dan zit het in je systeem en valt het reuze mee.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar cardio op een lege maag, in combinatie met het uitvoeren in de ochtend, omdat je er dan van af bent voor de rest van de dag.

 

Bovenop krachttraining

Wat ik wel aanraad is om dit bovenop je krachttraining te doen, omdat krachttraining wel van belang is als je wilt afvallen. Dus als jij cardio wilt doen bovenop je krachttraining, dan is fasted cardio een prima manier.

Doe dit zoals ik al zei bijvoorbeeld direct na het opstaan en ik weet zeker dat jij je er lekkerder door gaat voelen. Dus zorg dat jij gewoon even 20 minuten een lekkere cardio pakt in de ochtend.

Plus als jij dit niet in de ochtend doet, dan komt het er vaak niet van. Dit omdat je dan vaak een lange dag gehad hebt en geen zin meer hebt om het te doen. Vervolgens komt er niks meer van. Doe je het ‘s ochtends vroeg, dan heb je het meteen gehad.

Er zijn duizenden bodybuilders die er resultaat mee hebben gehaald, dus je kan niet zeggen dat het niet helpt. Er is ook geen onderzoek dat aantoont dat cardio op een nuchtere of geen nuchtere maag beter is.

Dus sta op tijd op en doe het. Niet zoveel zeuren en je gaat merken dat je je er een stuk beter door voelt. Let’s do it!

Ga terug