10 nov 2016

Als ik aan jou vraag hoe snel je graag in shape zou willen zijn, dan is het antwoord waarschijnlijk liever gister dan vandaag. En dat is ook vrij logisch. Je wil natuurlijk zo snel mogelijk vet verliezen en in de spiegel staan kwijlen naar je strakke buik of sixpack. Althans, dat heb ik dan als ik voor Fat Loss train..

Algemeen is bekend dat te snel afvallen niet gezond is en dat je dan ook veel sneller weer aankomt. ´Gezond´ gewichtsverlies is dus je streven. Veel mensen denken dat dit zo´n 1kg per week is. Maar is dat ook zo?

Realistisch gewichtsverlies

1kg VET per week verliezen is anders dan 1kg GEWICHT per week verliezen. 1kg Gewicht per week is niet zo moeilijk, maar 1kg vet is een ander verhaal. 1kg Vet per week is echt een extreem snelle progressie en vraagt een heel gedetailleerd en persoonlijk trainings- en voedingsplan, zoals we bij Max Fit gebruiken! Het liefst verlies je alleen maar vet en geen tot nauwelijks spiermassa. Dat zorgt ervoor dat je er slank, fit en afgetraind uit gaat zien in plaats van mager en dun.

Daarnaast is 1kg vet ook niet voor iedereen hetzelfde. 1kg Vet is een veel kleiner percentage van het totale lichaamsgewicht van iemand van 120kg vergeleken met iemand van 60kg met hetzelfde. Iemand die 120kg weegt kan in principe wel meer dan 1kg vet per week verliezen. Iemand die 60kg weegt beduidend minder.

In de tabel hieronder (uit een presentatie van Bayesian Bodybuilding) zie je wat de maximale wekelijkse progressie is om vet te verliezen zonder dat er spiermassa verloren gaat.

maximaal-gewichtsverlies

Wil je sneller dan dit gaan, dan ga je spiermassa verliezen. Je kan nou eenmaal niet meer of sneller gaan dan mogelijk is. Als je het te lang vindt duren om met deze methode je gewenste vetpercentage te behalen, dan heb je het simpelweg te ver laten komen. Accepteer de realiteit, heb geduld, wees consistent en geniet uiteindelijk van het resultaat!1

Tags:
categorieën: leefstijl   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen