17 jul 2020

Hoe krijg je het lichaam van een Instagram model?

Een knetterhard en afgetraind lichaam dat op zichzelf al een mond-openvallende reactie opwekt, is best wel kicken. Toch? Ik denk dat de meeste mensen dit wel zouden willen hebben als je er echt niks voor had hoeven doen. 

Stel jezelf de vraag: Als ik morgen wakker zou worden met een afgetraind lichaam zonder daar enige moeite voor te hoeven doen. Zou ik dat willen?

Als je antwoord ja is, dan raad ik je aan om deze blog goed door te spitten. Want dit lichaam komt natuurlijk niet door niks te doen. Sterker nog, het vergt echt jouw uiterste discipline en inzet.

Is dit het jou waard? 

Het INSTAGRAM model

Dit is misschien wel het meest vertekende beeld van een afgetraind lichaam dat er kan zijn. 

Deze modellen zien er namelijk echt niet het hele jaar uit zoals ze op deze foto’s staan. Ze gaan op streng dieet, pompen alle spieren vol, schieten honderden foto’s en posten deze gedurende het jaar zodat het lijkt alsof ze altijd in super shape zijn. 

Daarbij komt ook dat de belichting geoptimaliseerd is en er vaak een laagje photoshop overheen zit.

In de tussentijd posten ze nog wat foto’s dat ze mega cheatmeals naar binnen werken met de hashtag #cheatmeal en #workhardplayharder. Allemaal dingen om het extra mooi te laten lijken. Om iets uit te stralen wat iedereen eigenlijk wil en je daarom gaat volgen. Maar in de realiteit, werkt het niet zo…

O ja, kleine side note. Dat een aantal van deze instagram modellen bevorderende middelen gebruikt (anabolen) is ook duidelijk.

Wil je toch een lichaam hebben als het instagram model gedurende het jaar? Hou hier dan rekening mee:

– Je traint 5-7 dagen per week. Soms zelfs twee keer per dag.

– Alles op het gebied van voeding moet SUPER STRAK bijgehouden worden. Elke. Dag.

– Jouw werk moet afgestemd worden op je trainingsregime.

– Jouw werk moet passen bij de tijd die je kwijt bent met je voedingsschema.

– Sociale gelegenheden zullen soms afgeslagen moeten worden omdat je anders met grote kans buiten de boot gaat.

– De hele dag denk je aan fitness, trainen en eten.

– Latertjes in de weekenden zijn eigenlijk een no-go. Je hebt je 8-9 uur slaap nodig en met een kater ga jij niet presteren de volgende ochtend.

– Vakanties en weekendjes weg moeten goed uitgedokterd worden, omdat je je killer shape niet wil verliezen nu je hem aan iedereen kan laten zien in je zwembroek.

Maar, is het dan echt allemaal zo negatief? 

Het is maar hoe je het bekijkt. 

Sommige mensen zullen dit het absoluut niet waard vinden en anderen weer wel. Het voordeel is dat je een supergezond en fit lichaam hebt en waar je ook bent op welk moment dan ook, als jij je shirt uittrekt staat iedereen paf. Daarbij staan alle kleren goed en ben je super zelfverzekerd.

Een fit, gevormd en gezond lichaam

Naast het Instagram model kan je natuurlijk ook gewoon ‘goed in shape’ zijn met mooie vormen, een overschot aan energie en een gezondheid van heb ik jou daar. 

Het enige is dat je er ‘goed’ uit ziet in plaats van ‘WAUW!’. En vergis je niet, ook hier kan je blokjes hebben en een volle ronde bilpartij. En voor 99% van de mensen is ‘goed’ ook echt wel goed genoeg. En terecht ook. 

Het Instagram model lichaam is alleen next level. Dit is niet zomaar een paar lijntjes, het is echt next-level shit. Maar, de meeste mensen worden niet gelukkig van de bijbehorende leefstijl.

Wat heb je nodig voor een fit, gevormd en gezond lichaam?

– Een bewustzijn van je dagelijkse calorie inname. Niet elke dag hoeft perfect te zijn, als je aan het einde van de week maar genoeg balans gecreëerd hebt gedurende de week zodat je niet boven je onderhoudsniveau bent gegaan.

– Een 80/20 regel voor voeding werkt prima. 80% gezond en 20% ongezond. Nu is dit echt uit de lucht gegrepen, want 70/30 of 90/10 kan ook, maar ik denk dat te veel ongezond vanzelf een calorieoverschot uitlokt. Eet jij 6x per dag dan eet je 6 x 7 = 42 maaltijden per week. 20% ongezond wil zeggen 8x iets ongezonds. Dat moet naar mijn mening toch wel voldoende zijn.

– 3x per week krachttraining. Meer is niet eens nodig! Zo bewijzen onze toppers Jonathan en Monique

– Mogelijk 1-2x per week cardio. Dit is niet noodzakelijk, maar je uithoudingsvermogen, herstelvermogen en fitheid gaat er wel door vooruit.

– Lekker genieten op feestjes en vakanties, maar wel balansdagen houden als je het echt te bont maakt. Caloriebalans blijft essentieel.

Een veel korter en volgens mij ook veel haalbaarder lijstje voor de meesten, toch?

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet tegen Instagram modellen of hun lichaam. Om in zo’n shape te komen is uiterste discipline vereist. En ja, ook als je hulpmiddelen (anabolen) gebruikt. Dan nog gaat het niet van een leien dakje. Het is dus echt wel knap van ze.Ik zou echter nooit het gebruik van deze middelen aanraden omdat het simpelweg echt niet goed voor je gezondheid is en sommige instagram modellen geven echt een té vertekend beeld weer puur om extra volgers te krijgen.

categorieën: afvallen   krachttraining   leefstijl  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen