14 nov 2020

Als ouder wil je het beste van het beste voor je kind. In de supermarkt sla je braaf je groenten in. Je vult je koelkast zo kleurrijk mogelijk. Daarna vul je de lunchtrommel van de kids met snoeptomaten en komkommerschijven. 

Vervolgens is elke maaltijd een voedselgevecht: ‘Ik lust geen groen en ik wil friet!’ De snoeptomaten veranderen in de lunchpauze in knikkers. En waarom rent iedereen in vredesnaam de hele tijd van de eettafel!?

Dat kan ook anders 

Dit soort taferelen zijn stressvol. Waarom lukt het me niet? Krijgen mijn kinderen zo wel genoeg voedingsstoffen binnen? 

Spoiler alert: het hoeft niet perfect te gaan om het goed te doen. Hoe krampachtiger je met eetgewoontes- en momenten omgaat, hoe stressvoller de situatie. Laat het perfectionisme varen en bekijk het vanuit een andere invalshoek. 

De andere invalshoek

Wees voorzichtig volhardend en kijk naar de lange termijn. Je kinderen hoeven niet iedere dag borden met groenten te eten om gezond te zijn. Ook hoef je de geprakte snijbonen niet met een trechter naar binnen te proppen. 

Wanneer kinderen zelf de controle en keuze hebben over hun voeding en daarnaast weten waarom voeding zo belangrijk is, verandert er al veel. Ook is het belangrijk om een veilige stressvrije omgeving te creëren waar kinderen kunnen experimenteren met voeding.

En dit is hoe je dat doet

Allemaal leuk en aardig, maar in real life heb je aan deze filosofie alleen niet genoeg. We get it. Hier een aantal strategieën om je kinderen het gezonde pad op te sturen.

Strategie 1 – Weet wie wat doet

Weten waar je aan toe bent, brengt rust. Dit geldt ook voor kinderen. Maak dus een duidelijke rolverdeling. Welke taak hoort bij wie?

Jij bepaalt bijvoorbeeld wat er in het supermarktkarretje komt. De kinderen bepalen vervolgens hoeveel ze eten en uit welke beschikbare voedingsmiddelen ze kiezen. Communiceer deze rolverdeling. Dit stimuleert een gevoel van autonomie bij kinderen. 

Of schrijf het op een briefje en plak het op de koelkast. 

Strategie 2 – Geef het goede voorbeeld 

Je kinderen zijn uitstekende copycats. Heb je zelf slechte eetgewoonten? Grote kans dat je kinderen dit gedrag kopiëren. Zet je beste beentje voor en laat zien hoe het moet.

Organiseer bijvoorbeeld maaltijden aan de eettafel in plaats van voor de tv. Prop je boterham niet klakkeloos naar binnen, maar eet zo mindful mogelijk. Verken met een open blik verschillende soorten voeding en leg je focus op gezonde producten. 

Strategie 3 – Praat over gevoelens

Creëer een veilige omgeving voor je kinderen om over gevoelens te praten. In dit geval met name de gevoelens in hun relatie tot eten. Wat zien ze als ze in de spiegel kijken? Hoe voelen zij zich over de eetgewoonten binnen het gezin? Worden ze gepest op school met bepaalde gezonde of juist ongezonde voedingskeuzes? 

Het betekent niet dat je alles meteen moet oplossen. Het doel is om open communicatie te stimuleren en zo te weten wat er speelt. 

Strategie 4 – Verbind voeding met superkrachten

Van spinazie word je net zo sterk als Popeye. Van eiwitrijke voeding – zoals vis en eieren – krijg je spierballen. Wortels houden je ogen gezond, want heb je ooit een konijn met een bril gezien? 

Leer kinderen de gezondheidsvoordelen van voeding door ze te koppelen aan superkrachten. Van gezonde voeding word je een superheld.

Strategie 5 – Geef keuzemogelijkheid

Laat je kinderen kiezen uit verschillende gezonde opties om hun bord mee te vullen. Geef ze op die manier een gevoel van vrijheid. 

Laat je kinderen bijvoorbeeld zelf de groenten op hun pizza of in hun salade uitkiezen. 

Strategie 6 – Maak het jezelf makkelijk 

Een duidelijk advies voor het lunchtrommel dilemma. Ga voor voedzame producten waarvan je weet dat je kinderen ze eten. En die je makkelijk combineert en klaarmaakt. 

Ga bijvoorbeeld voor snoepwortels, brood met pindakaas, een handje walnoten en een appel. Deksel erop en klaar is Kees.

Strategie 7 – Bekijk voeding neutraal

Vermijd termen als ‘goed’ en ‘slecht’ eten. Het maakt onze relatie met voeding ingewikkeld.  

Het is normaal om voor je plezier te eten. Het is normaal om voor een gezond en sterk lichaam te eten. Het is normaal dat je af en toe te veel eet als je iets heel lekker vindt. Of om een keer te weinig te eten als je geen honger hebt. 

Strategie 8 – Laat je perfectionisme varen

Ga voor realistisch in plaats van perfect. Verandering is onderdeel van het dagelijks leven. Redeneer vanuit een gezonde basis en laat sommige dagen of momenten op zijn beloop. 

Kinderen hebben fases waarin ze meer of minder eten. Kinderen hebben verschillende meningen en eten liever broccoli in plaats van wortel. Forceer geen perfectie bij elke maaltijd, maar verleg je blik naar het geheel. Loopt een dag niet zoals gepland? 

Het is oké. Morgen is er weer een nieuwe dag.

categorieën: voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen