20 sep 2016

Regelmatig hoor ik van mensen dat ze wel willen veranderen, alleen dat ze de motivatie even niet kunnen vinden. ´Ja ik wil wel echt graag een beter lichaam, maar ik kan gewoon de motivatie niet vinden om gezond te gaan eten of te gaan sporten..´.

Dan heb ik een korte boodschap voor je. Je wilt het ook niet.

Hmm, dat klinkt wel een beetje hard ja. Maar eerlijk, het is wel zo. Als jij echt graag jezelf wil veranderen en je wilt echt een beter lichaam en meer geluk en plezier uit het leven halen, dan ga je gewoon aan de bak. Je doet wat je moet doen.

Waarom motivatie niet nodig is
Motivatie is sowieso niet iets waar je naar op zoek wil gaan. Dat klinkt misschien vreemd, maar het is echt zo. Motivatie duurt namelijk maar even. Niemand is maandenlang gemotiveerd om iets te blijven doen. Na een bepaalde periode zakt je motivatie weg en komt het aan op je doorzettingsvermogen.

Doorzettingsvermogen is waar het allemaal om draait. Motivatie is leuk. Zeker wanneer je net een foto hebt gezien van jouw droomlichaam en de koelkast ligt vol met gezond eten en je hebt toevallig net vakantie en daarom alle tijd om te gaan sporten.

Klinkt nogal als een ideale situatie he? Helaas is dit nogal een droomscenario dat je niet vaak tegenkomt. Je gaat tegenslagen krijgen en je gaat ook zeker moeilijke momenten krijgen. Feestjes, dagje weg, avondje uit, vermoeidheid, lange dagen, stress, en ga zo maar door. Dit zijn allemaal lastige momenten die het je niet veel makkelijker maken om je aan je schema te houden. Het liefst werk je op zo´n moment natuurlijk een flink pak Oreo koekjes weg (ik tenminste).

Het zijn juist deze momenten dat je wilskracht moet tonen en nee moet zeggen tegen slechte verleidingen. Als je dat kan, dan gaat er een wereld voor je open!

3 Tips om succesvol te zijn en jouw droomlichaam te creëren
Oké, motivatie is dus niet hetgene wat je zoekt. Maar je kan jezelf wel scherper en meer gefocust op je doel houden. Zo kan je:

1. De waarom achterhalen. Goed dat je bijvoorbeeld 10kg af wil vallen, maar dat houd je niet scherp. Waarom wil jij die 10kg afvallen? Omdat je nu misschien dag in dag uit ongelukkig voor de spiegel staat? Omdat je niet normaal met je kinderen kan spelen? Omdat je absoluut niet in een bikini/zwembroek durft? Als jij deze vraag kan beantwoorden en dat voor ogen houdt dan heb je een veel grotere kans van slagen!

2. Stel korte en lange termijndoelen.  10kg Afvallen is leuk, maar dat duurt nog wel even. Dat betekent dat je een behoorlijke tijd aan de bak moet en niet echt snel dichtbij je doel komt. Stel je voor elke week een doel om 1kg af te vallen, dan bereik je veel vaker een doel. Dit werkt ontzettend stimulerend! Je kan zelfs dagelijkse doelen stellen, zoals 3 liter water drinken vandaag en morgen bij dat ene feestje maximaal 2 glazen alcohol drinken. Hoe vaker jij een doel behaald, hoe groter je kans van slagen!

3. Volg je progressie. Wanneer jij gewoon maar aan de slag gaat en niet bijhoudt wat voor resultaten je behaald, dan kan het lijken alsof je nauwelijks progressie boekt. Elke dag zie je jezelf minimaal 1x in de spiegel. Je zal je eigen progressie dus niet snel zien. Weeg jij je dagelijks/wekelijks, neem je foto´s van jezelf in je ondergoed en houd je eventueel je omvang bij, dan kan je precies zien hoe je vooruit gaat. Ga je goed vooruit, dikke pluim voor jou! Ga je minder hard vooruit, dan weet je dat je meer aan de bak moet.

 

Kortom, zoek niet naar motivatie. Kijk of jij je doel écht graag wil bereiken. Gebruik hier desnoods de ´waarom´ vraag voor van tip 1. Dan is het daarna een kwestie van doorzetten en binnen no-time zal jij resultaat gaan behalen!

 

Tags:
categorieën: leefstijl  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen