Dit zijn 6 gezonde gewoontes die je al hebt (zonder dat je het weet)
arrow_drop_up arrow_drop_down
Dit zijn 6 gezonde gewoontes die je al hebt (zonder dat je het weet)
27 maart 2021 

Dit zijn 6 gezonde gewoontes die je al hebt (zonder dat je het weet)

Dit zijn 6 gezonde gewoontes die je al hebt (zonder dat je het weet)

Fit worden. Het lijkt een ver-van-je-bed-show. Een ingewikkelde formule plus vier, vermenigvuldigen met honderd maar dan in het kwadraat. HELP.

Dit denk je misschien. Maar dit is niet hoe het werkt, gelukkig. Sterker nog, de werkelijkheid ligt er kilometers naast, vermenigvuldigen met honderd in het kwadraat. Gezond en fit leven is dichterbij dan je denkt.

Het zit al in jou.

 

En dit is waarom

Misschien weet je nog niet hoe je de perfecte squat maakt. Fair enough. Echter, focussen op wat je niet weet is hetzelfde als in een gereedschapskist op zoek gaan naar een fietsbel. Je raakt gefrustreerd over wat er niet in ligt, maar je vergeet wat je allemaal al wél hebt.

Zo zit het precies met jouw tools. Jij hebt al vaardigheden die bijdragen aan een gezondere levensstijl. Of vaardigheden die een fundering leggen om gezondere gewoonten op te bouwen. Je hoeft geen totaal ander leven te leiden om fit en gezond te zijn.

Je kijkt door een verrekijker naar een blinkende horizon, terwijl je voeten al op de startstreep staan. Begin vandaag met focussen op alles wat je al wél kunt.

Hier is een lijst met tools die al in je gereedschapskist liggen.

 

  1. Je kunt om hulp vragen

Als je kunt praten, dan kun je om hulp vragen. Doelen bereik je nou eenmaal sneller met een zetje in je rug. Vaak start je met het idee dat het je alleen wel lukt, maar in de praktijk is hulp onderweg essentieel. Om hulp vragen is geen kwestie van zwakte. Je gunt het jezelf om ergens beter in te worden. In je kracht te gaan staan.

Dit kun je zo klein of groot benaderen als je wilt. Vraag bijvoorbeeld hulp van een vriend of vriendin die veel van sport weet.

Of pak het groter aan en stap naar een gespecialiseerde coach. Zo leer je vanaf het begin de juiste oefeningen, technieken en welke voedingskeuzen voor jou het beste werken. Wanneer jij weet wat je doet ga je doeltreffender te werk.

Waag een sprong in het diepe, vraag om hulp.

 

  1. Je kunt koken

Als je groenten kunt snijden, een ei kunt bakken of sla kunt wassen, dan kun je koken. Misschien weet je al hoe je een killer smoothie maakt. Of weet je hoe je soep maakt van al die gesneden groenten.

Ook al maak je (nog) niet de gezondste maaltijden en is Ottolenghi one bridge too far, dat is oké. Je hebt wel de fundering om nieuwe gezonde recepten te leren. Hoe meer je leert over voeding hoe verder je deze skill kunt opschroeven.

Koken is het basisbeginsel van gezonder eten. Als je kunt koken, dan kun je gezonde producten lekker maken en ingrediënten combineren tot een maaltijd.

 

  1. Je kunt wandelen

Dit is al verweven in je dagelijks leven. Je wandelt door je huis, je wandelt van de auto naar je voordeur. Wandelen is een tool van onschatbare waarde. Het is een goede cardio-oefening, vermindert stress en het is zelfs een vorm van meditatie. Daarnaast is het ook nog makkelijk om te doen.

Consistent extra wandelingen toevoegen aan je dag draagt al bij aan een gezondere levensstijl. Wandel vanaf je huis naar de supermarkt en laat je auto staan, bijvoorbeeld.

 

  1. Je kunt sporten

En je doet het waarschijnlijk al zonder dat je het weet. Veel mensen denken dat sporten alleen telt als je het in een gym doet. Maar sporten is geen afgebakende activiteit die beperkt is tot de sportschool, de loopband of het gewichtheffen.

Met vrienden voetballen, spelen met je kinderen en tuinieren zijn ook fysieke bezigheden. Of misschien heb je andere activiteiten die je geweldig vindt. Denk bijvoorbeeld aan yoga, wielrennen of Zumba.

Sporten betekent niet dat je iets moet doen dat je niet leuk vindt. Denk aan fysieke bezigheden waar je plezier aan beleeft. Doe die vaker. Die yogales doe je nu wekelijks in plaats van maandelijks. Dan ben jij al lekker bezig. Let’s go.

 

  1. Je kunt plannen en organiseren

Dit doe je waarschijnlijk al voor je werk of om de speelafspraak van je kinderen in te plannen. Wat heeft dat met gezond leven te maken? Het heeft alles met gezond leven te maken.

Consistentie is waarmee je uiteindelijk progressie verwezenlijkt. Om die consistentie te waarborgen, moet je momenten plannen waarin je aan je gezondheid werkt. Je moet er consistent ruimte voor maken in je agenda.

Begin met één of twee activiteiten, bijvoorbeeld gezond koken voor vrienden op vrijdag en op zaterdagochtend een lange wandeling maken met de hond.

 

  1. Je hebt een team

Grote dingen bereik je met supporters aan de zijlijn. Dit kan je partner zijn, een vriend of zelfs je hond. Eén of meerdere personen die snappen waarom je dit doet en je motiveren om door te zetten. Misschien heb je inmiddels een groepje verzameld die mee naar yoga gaat. Dit telt allemaal mee.

Het helpt om hier soms extra bij stil te staan en om hier dankbaar voor te zijn. Te voelen dat je iets of iemand hebt om op terug te vallen in het proces. Te beseffen dat je er niet alleen voor staat.

Je team is de gouden schroevendraaier in je gereedschapskist.

Over de schrijver
Reactie plaatsen