Gezonde voeding

Geen goede voeding = geen resultaat

We zitten midden in het weekend en december staat voor de deur. En wanneer heb jij nou het vaakst cheatdays? Juist.

We kregen de vraag om toe te lichten hoe belangrijk voeding is als je je doelen wilt behalen. Heb jij nou ook een onderwerp waar je meer over wilt weten? Vraag het ons hier en we gaan ermee aan de slag!

Voeding is van essentieel belang om je doelen te behalen op lichamelijk en sportief gebied. Sommige mensen zeggen zelfs dat voeding voor 80% van het resultaat zorgt en training 20%, maar dat is in onze ogen onzin. Waarom? Omdat het altijd een combinatie van beide is. Het één gaat niet zonder het ander. Je moet je voeding en training beide on point hebben, wil je resultaat behalen.

Ik geef je HIER een gezond én lekker voedingsschema waar je mee aan de slag kunt!

Ook al train je 7 dagen per week en zijn je trainingen nog zo perfect, als je voeding niet op orde is ga je geen resultaat halen. En is je voeding perfect maar train je er niet bij, ook dan ga je geen resultaat halen. Sterker nog, daarmee ga je alleen maar spiermassa verliezen.

Het is dus te allen tijde een combinatie van beide. Verpest je resultaat niet door één van de twee cruciale aspecten links te laten liggen.

Voeding per doel 

De manier waarop je je voeding aanpast aan je doelen is bepalend voor het resultaat dat je wilt behalen. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden van de doelen die onze cliënten hebben en hoe we de voedingsschema’s daarop aanpassen:

  1. Aankomen in gewicht
    Als je wilt aankomen moet je meer calorieën op een dag binnen krijgen dan je verbrandt. Een overschot aan calorieën is onmisbaar als je wilt aankomen. Zit jij niet in een calorie-overschot? Dan ga je simpelweg niet aankomen in gewicht. Zorg er dus voor dat je elke dag meer eet dan je verbrandt, anders ga je geen resultaat behalen. Lees hier hoe je snel kunt aankomen!
  1. Afvallen
    Wil je afvallen? Dan moet je een calorietekort creëren. Krijg je op een dag meer calorieën binnen dan je verbrandt, dan ga je niet afvallen. Een calorietekort kun je creëren met training, maar met voeding is dit vaak een stuk makkelijker. Heb jij namelijk geen calorietekort maar wil je wel afvallen, dan moet je jezelf helemaal suf sporten om toch af te vallen. Eet elke dag wat minder en je hebt ook je calorietekort te pakken. Klinkt heel simpel, is het ook. Ga je dat tekort niet halen? Dan gaat er niks gebeuren. Dit is van cruciaal belang en we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken.
  1. Fit en vitaal voelen
    Wil jij goed in je vel zitten en is afvallen dus niet zozeer je doel? Ook dan is het belangrijk dat je genoeg calorieën binnen krijgt. Genoeg, zodat je in ieder geval op onderhoudsniveau zit qua calorie-opname. Ga je namelijk in een tekort zitten, dan is dat geen ideale situatie voor je lichaam. Je wilt je namelijk gezond en fit voelen. Alleen als je doel afvallen is, dan dien je een calorietekort te creëren. Heb jij andere doelen dan afvallen, dan hoef je niet in een calorietekort te zitten.

‘Goed afgestemde voeding is onmisbaar’

Voeding en training dienen altijd goed op elkaar afgestemd te zijn. Zijn je trainingen on point maar is je voeding een drama? Dan ga je jouw doelen onmogelijk behalen.

Eet zo gezond mogelijk

Je kan met ongezonde voeding je doelen behalen, maar dit is niet wat je wil. We hebben je er in deze blog nog tips over gegeven. Als jij met ongezonde voeding nog steeds in een calorietekort zit, dan val je wel af, maar het draagt zeker niet bij aan je gezondheid en maximale prestaties. Er wordt geen optimale situatie in je lichaam gecreëerd waardoor je moeizamer afvalt.

Voedingsproducten zonder nutritionele waarden (vitamines, mineralen en bouwstoffen) hebben weinig tot geen positief effect op je lichaam. Gezonde voeding daarentegen brengt tal van voordelen met zich mee:

  1. Je voorziet je lichaam van de juiste vitamines en mineralen die het nodig heeft. Hierdoor presteert je lichaam beter en kan je meer effort geven tijdens je trainingen.
  2. Je voelt je beter, fitter en energieker op een dag. Ook dit komt door de juiste hoeveelheid aan vitamines en mineralen. Vanuit een betere basis kun je sneller gaan afvallen.
  3. Door gezonde voeding te eten verbrand je meer calorieën dan door ongezonde voeding. Het kost minder energie om ongezonde voeding te verwerken dan gezonde voeding. Door alleen al gezonder te eten kun je dus meer calorieën verbranden.
  4. Als je gezond eet, dan kun je jezelf bijna niet overeten. Dik worden terwijl je alleen maar gezond eet? Daar moet je heel bewust je best voor doen, anders gaat dat je nooit lukken 😉

Voeding en training staat en valt altijd met elkaar. Het is niet voeding of training, maar voeding en training wat zorgt voor optimaal resultaat. Gezonde voeding gaat je helpen vele malen sneller af te vallen dan wanneer je af wil vallen met ongezonde voeding.

Besluit met welk doel je naar de sportschool gaat en ga vandaag nog aan de slag!

P.S. Verpest niet je behaalde resultaat door in december buiten je boekje te gaan. Geloof ons, dat is het niet waard.

Ga terug