04 nov 2016

Carb Backloading is een gevorderdeĀ strategie waarbij je je lichaam voedt op het moment dat het gevoed moet worden en met rust laat als het niet nodig is. Het werkt echter alleen voor mensen die aan krachttraining doen. Dus.. aan de bak! šŸ˜‰

Eet al je koolhydraten na je training

Carb Backloading betekent dat je al je koolhydraten na je training eet. Verder op de dag eet je nergens koolhydraten. Geeft jouw voedingsschema aan dat je 100 gram koolhydraten mag, dan eet je 100 gram koolhydraten na je training. Mag je volgens je schema 500 gram koolhydraten (zoals ik heb), dan eet je 500 gram koolhydraten na je training. Zoveel?! Ja, zoveel!!

De reden hiervoor is dat je tijdens krachttraining je glycogeenvoorraad (opgeslagen koolhydraten die een energiebron zijn) leeg of leger maakt en scheurtjes in je spieren creƫert. Je lichaam zet dan als ware alle poorten open om voedingsstoffen op te nemen en te gebruiken voor het aanvullen van de glycogeenvoorraad en het herstellen en opbouwen van de spieren. Je koolhydraten worden op dit moment dus het beste benut. De kans dat ze opgeslagen worden als vet is zo klein mogelijk.

Eet pannenkoeken en donuts!

Omdat jeĀ spiercellen na de training dus openstaan voor nutriĆ«nten, is het belangrijk dat je simpele voedingsstoffen binnenkrijgt die razendsnel opgenomen kunnen worden. Dit zijn met name snelle suikers. Ja, ik heb het hier over pannenkoeken en donuts, maar ook snelle suikers zoals cornflakes, witte rijst en aardappelpuree. Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het werkt echt! De snelle suikers komen sneller bij je spieren en na je training is het enige moment dat ze ook daadwerkelijk goed benut worden. Beter dan langzame koolhydraten zoals zilvervliesrijst!

Zorg dat je het verdient

Carb Backloading kan dus waanzinnig effectief zijn om spiermassa aan te zetten en vetmassa te minimaliseren. Het is echter wel belangrijk dat je je koolhydraten ook echt verdient. Train keihard! Train zo hard dat iedereen je aankijkt alsof je van een andere planeet komt en totaal geschift bent. Dan zit je aardig goed.

LETĀ“S GET TO WORK!

 

Tags:
categorieën: voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen