23 jun 2016

´Eet je groente op, die zijn goed voor je!´. Zoiets zal je moeder of oma vroeger vast wel eens tegen je gezegd hebben. Helaas is daar bij velen weinig van blijven hangen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er maar weinig Nederlanders zijn die de richtlijn van 200 gram groente per dag halen (sinds kort is deze trouwens bijgesteld naar 250 gram per dag).

Dat is echt diep triest. Want deze richtlijn van 250 gram is namelijk niet eens opgesteld om optimaal te kunnen presteren. Deze richtlijn is opgesteld om voldoende binnen te krijgen zodat je nog in leven blijft en redelijk normaal kan functioneren. Wanneer je dus echt maximale prestaties wil leveren, je maximaal fit wil voelen, maximaal snel wil afvallen of maximaal spiermassa wil opbouwen, dan heb je echt meer nodig dan deze 250 gram.

Als je nu denkt dat je je fit genoeg voelt met die 100 gram groente per dag, dan heb ik nieuws voor je. Dan weet je namelijk niet hoe het is om je écht fit te voelen en wat voor resultaat allemaal mogelijk is. Als jij je op een schaal van 1 tot 10 standaard een 6 voelt, dan denk je dat dit normaal is. Je denkt dat dit optimaal fit is. Je weet eigenlijk niet hoe het is om je een 8, 9 of zelfs 10 te voelen, dus daar kan je je ook niet aan meten. Totdat je het ervaart.

Ik raad je dus aan om bij elke maaltijd iets van groente te eten. Minimaal 100-200 gram. Is 100-200 gram een geschreven regel? Nee, zeker niet. Meer mag ook, maar hier zou je mee kunnen starten.

Denk ook niet te moeilijk! Groente wil niet altijd zeggen gekookte broccoli, maar kan ook een stuk komkommer, wortel, paprika of tomaat zijn!

Waarom zoveel groente?

Vitamines en mineralen

Dit is de bekendste reden waarom je groente moet eten. Groente bevat onwijs veel essentiële vitamines en mineralen. Let op, ik zeg essentieel. Dat wil dus zeggen dat je deze vanuit je voeding binnen moet krijgen, omdat je lichaam deze stoffen zelf niet aan kan maken.

Wanneer je niet voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, kan je lichaam dus niet optimaal functioneren. En omdat deze vitamines en mineralen essentieel zijn, gaat je lichaam compenseren. Je lichaam breekt zichzelf elders af om de tekorten uit vitamines en mineralen te compenseren.

Deze afbraak kan jouw harde inspanningen voor resultaat behoorlijk in de weg staan. Het niet behalen van resultaat is namelijk een mogelijk gevolg.

Darmen

Groente bevatten erg veel vezels. Vezels kan je lichaam niet helemaal afbreken, wat betekent dat ze in grotere stukken door darmen heen geduwd worden. Dit stimuleert je darmwerking en daarmee dus je stoelgang. Hoe beter je darmen werken, hoe meer energie je krijgt, hoe meer voedingsstoffen je tot je neemt, hoe optimaler je lichaam kan functioneren en hoe meer resultaat je behaalt. Kortom, die wil je te vriend houden! 😉

Laag in calorieën

Groente bevatten nauwelijks calorieën. Ze bieden dus veel voordelen voor je gezondheid en je wordt er ook nog eens helemaal niet dik van. Zeker als je bezig bent met afvallen of een sixpack te creëren en je zit in een flink calorietekort (meer verbranden dan dat je binnenkrijgt), dan kan honger je al snel de das om doen. Groente kan je dan makkelijk eten om toch wat voller te raken zonder dat je te veel calorieën binnenkrijgt.

Welke groente moet je dan eten?

Groene groente worden tegenwoordig helemaal de hemel in geprezen. Uiteraard zijn groene groente ontzettend goed voor je, maar om zo veel mogelijk verschillende vitamines en mineralen binnen te krijgen raad ik je aan om eigenlijk alle kleuren van de regenboog te eten!

Tags:
categorieën: voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen