01 feb 2017

Zoveel mensen trainen hun buik, maar zo weinig mensen trainen hun buik écht effectief.

Laten we de Leg Raise als voorbeeld nemen. Dit is een oefening waarbij je plat op je rug ligt en je benen omhoog beweegt door je buikspieren te gebruiken.

De gemiddelde sporter zie ik in de sportschool 20-30 herhalingen maken.

Als ik de Leg Raise doe, en geloof me, ik weet écht wel hoe je moet trainen ;), dan kan ik hooguit 10 herhalingen.

Welke fout maken veel mensen bij buiktraining

Mensen gaan simpelweg door de beweging heen. En wanneer ze 30 of 50+ herhalingen doen dan gaat de buik vanzelf een keer branden. JOH!

Maar wat nou als je zo effectief kan trainen, dat je er slechts 10 hoeft te doen (en ook maar 10 kan doen).

Je wil je namelijk volledig focussen op de spier die je traint. In dit geval wil je dus al je aandacht switchen naar je buikspieren. Je bent niet bezig met het ´omhoog komen´. Je bent bezig met het uitrekken en samenknijpen van je buikspieren.

Wanneer je bijvoorbeeld een sit-up maakt, focus je dus niet op je bovenlichaam omhoog brengen. Je focust bij het omhoog komen op je buikspieren samenknijpen en bij het naar beneden gaan bij je buikspieren uitrekken.

Deze kleine tip gaat je al waanzinnig veel helpen! Verwacht niet dat je binnen 1 training gelijk na 1 herhaling je buikspieren voelt branden. Het is een proces waar je steeds beter en beter in wordt!

Spanning, spanning en nog eens spanning!

Spanning op je spieren is cruciaal. Voordat je dus überhaupt de beweging van je oefening inzet, wil je je buikspieren eerst keihard aanspannen. Dat blijf je gedurende de gehele beweging doen.

Navel intrekken en buik aanspannen is niet hetzelfde

Nog zo eentje. Je navel intrekken is niet hetzelfde als je buikspieren aanspannen. Genoeg trainers zullen je dit vertellen, maar het is eerder een gevalletje make that the cat wise.

Je buikspieren aanspannen kan je beter vergelijken met jezelf schrap zetten wanneer iemand je een flinke mep in je buik wil verkopen. Je zet je schrap en maakt een stevig blok van je buik. DAT is wat je wil!

Een andere tip om te leren hoe je je buikspieren aan kan spannen is zo lang mogelijk blijven uitademen, tot je echt niet meer kan. Je blijft dus blazen tot je absoluut geen lucht meer in je longen hebt. Je voelt dan vanzelf je buikspieren steeds strakker worden.

En nu aan de slag.

TRAIN with your BRAIN!

Tags:
categorieën: training  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen