12 dec 2020

Succes behalen. Dat willen we allemaal wel. Toch lijkt het soms alleen voor de elite bestemd. De topatleet. De voetbalster. Zij slaan zich door het leven met een onuitputbare motivatiebron. Zou je denken? 

Maar wat nou als jij hetzelfde succes bij je draagt? En de sleutel in je eigen handen ligt?

Motivatie is het startschot

Een goed begin is het halve werk. De juiste motivatie zorgt ervoor dat je uiteindelijk in de sportschool staat. Toch is motivatie slechts het startschot van de race. Niemand voelt zich elke minuut, elk uur, elk moment van de reis gemotiveerd. Ook niet die succesvolle atleet. 

Wat hen onderscheidt, is niet een bodemloze bron van motivatie. Ze doen wat ze moeten doen. Ook als ze moe zijn en hun motivatie nergens te bekennen is. Zij weten zich staande te houden op hun dieptepunt. 

Maar hoe doe je dit nou? Mensen die consistent obstakels overwinnen en succes behalen, hebben verschillende kernovertuigingen gemeen. 

Je kan het wél

Je herkent het wel; de stem in je hoofd die je onzekerheden afspeelt als een vastgelopen cd. 

Maar ik kan het niet. Ik heb niet de juiste skills, de kracht en de kennis om mijn doel te bereiken.

Onzin. Mensen zitten vol potentie. Talenten. Skills. Ook jij. Waar je start is lang niet zo belangrijk als je in eerste instantie denkt. Het eerste verschil tussen diegene die succes behalen en zij die afhaken in het proces is het woord nog.

Ik heb de juiste skills – nog – niet. 

Ik heb de juiste kennis – nog – niet.

Ik heb de kracht – nog – niet.

Maar hoe kan ik het leren? Hoe kan ik wat ik vandaag doe, morgen beter doen? 

Ervaar het leven als een leerschool. Zie het overwinnen van obstakels als het halen van een tien op je eindexamen. Het niet halen van een toets als een teken dat je bijles nodig hebt. En dat het je daarna wel gaat lukken. 

Weet naar welk doel je werkt 

Als jij precies weet naar welk doel je werkt – en dat doel heeft voor jou betekenis van binnenuit – dan ben je bereid hiervoor dingen op te geven. Te verdragen. Je weet immers dat er aan de eindstreep succes op je wacht. 

Dagelijks kleine opofferingen maken, is niet altijd makkelijk. Het is bijvoorbeeld niet leuk om op een borrelavond met vrienden de laatste paar biertjes over te slaan, om de volgende ochtend fris en fruitig in de sportschool te staan. Maar opofferingen zijn onvermijdelijk op je pad naar succes.

Je ruilt korte-termijngeluk in voor lange-termijngeluk. Je verdraagt op dat moment de teleurstelling om uiteindelijk fitter door het leven te gaan. In het verdragen zit een vorm van zingeving. Het heeft een doel. Jouw doel. 

Blijf dus gefocust op waarom je iets doet. Herinner jezelf eraan, dag in dag uit. 

Vind een systeem dat voor jou werkt

Een functioneel systeem is sterker dan motivatie. Wil jij de laatste uren van je dag niet meer scrollend door je Insta-feed doorbrengen? Laat je mobiel voor het slapen achter op de keukentafel. 

Wil je eerder opstaan? Leg je wekker aan de andere kant van je slaapkamer, zodat je uit bed moet om de wekker uit te doen. Kun je die zak chips niet wegleggen? Koop chips in kleinere zakjes. Of koop het helemaal niet. 

Richt je omgeving zo in dat het naleven van je eigen afspraken makkelijker wordt. Vind een systeem dat voor jou werkt. Vorm je omgeving naar wat jij nodig hebt om een slechte gewoonte te doorbreken.

Koppel je gevoelens los van je identiteit

Je bent je gevoelens niet. Dus je gevoelens drijven je gedrag ook niet. Je hoeft niet te handelen naar je emoties. Het is beter om objectief naar je gevoel te kijken. 

Natuurlijk is het in veel gevallen goed om naar je gevoel te luisteren. Maar het is belangrijk om te beseffen dat het een keuze is. 

Dit betekent niet dat je al je tranen, frustraties en andere gevoelens compleet onder de mat schuift. Je erkent een gevoel – het mag er zijn – maar je laat het je niet tegenhouden. 

Gebruik dieptepunten als leermomenten

Hoe meer dingen we doen – of we nou slagen of falen – hoe breder onze ervaringen zijn om naar te verwijzen bij het beoordelen van toekomstige ervaringen. 

Hoe erg de situatie ook was, het kwam uiteindelijk ook weer goed. 

De volgende keer als je jezelf in een dieptepunt treft, koppelt je brein dat moment aan de vorige ervaring. Been there, done that. Het is iets wat je je brein leert door het te oefenen. 

Je ervaart je dieptepunten als minder zwaar. En leert dat zelfs een mislukte poging weer nieuwe kansen biedt.

categorieën: geen categorie  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen