24 sep 2020

Eet je meer dan je verbrandt? Dan kom je aan. Eet je minder dan je verbrandt? Dan val je af. Klinkt heel logisch. Veel mensen zweren bij deze manier van afvallen. Anderen zijn er weer fel op tegen. Het is hét debat van deze tijd. Het voedselgevecht van dit decennia. 

Draait alles om calorieën eten vs. calorieën verbranden? Of bestaan er wonderdiëten zoals Koolhydraatarm die veel beter resultaat geven? 

‘Gewoon minder eten en meer bewegen’

Deze uitspraak is gebaseerd op calorieën in (wat je eet) vs. calorieën uit (wat je verbrandt). In het Engels ook wel afgekort als CICO – calories in (CI) vs. calories out (CO). Je focust je niet op wát je eet, maar op hoeveel je eet en hoeveel je vervolgens verbrandt met lichaamsbeweging. That’s it. 

‘Met dit dieet val je écht af’

Dan heb je nog de wonderdiëten. Het Paleodieet, koolhydraatarm of het ketogeen dieet, bijvoorbeeld. Deze kennen we ook wel. Met het ‘wonderdieet’ is CICO verleden tijd. 

Je focust je namelijk helemaal niet op hoeveel je eet, maar op wat je eet. Met deze brandstoffen in je tank is je lichaam een Ferrari. 

Wat is dan de waarheid?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. CICO werkt altijd. Het is wetenschappelijk bewezen. 

Maar waarom zijn er dan zoveel twijfels over? En waarom werkt je wonderdieet zo goed?

De wet van CICO is meer dan ‘minder eten, meer bewegen’

Als men spreekt over ‘minder eten, meer bewegen’ gaat het over een speld in een hooiberg. Een glimp van de hele theorie achter CICO. Het is te gesimplificeerd.

CICO omvat, naast eten en verbranden, allerlei complexe innerlijke werkingen van je lichaam. Hoe snel is je metabolisme? Hoeveel verbrand je in rust? Hoeveel energie verwerkt je spiermassa per dag? En nog veel meer. En allerlei externe factoren die van invloed zijn. Hoe hoog is bijvoorbeeld je stresslevel? Hoe goed is je nachtrust? Ieder mens is hierin uniek. En al deze factoren, plus nog meer die samen te veel zijn om allemaal op te noemen, tellen mee in de hoeveelheid calorieën die jouw lichaam uiteindelijk opneemt – de ‘CI’ – en de hoeveelheid calorieën die je verbrandt – de ‘CO’.

Nu kan het ook nog zo zijn dat je volgens berekening netjes binnen je calorietekort eet. En dat je alsnog tegen de lamp loopt. Je valt nog steeds niet af. Dan is je ‘CO’ simpelweg nóg lager dan het eigenlijk hoort te zijn. En dat zien we vaak gebeuren. Dit betekent dat je ‘CI’ nóg verder omlaag moet als je wil afvallen. Zelfs als dit al laag is. Als je ‘CI’ al extreem laag is, dan is het raadzaam om deze eerst te resetten door middel van reverse dieting in plaats van jezelf op een hongerdieet te zetten. 

Daarnaast nemen we niet alle calorieën op die we eten. De ene voedingsstof kost meer energie om te verbranden dan de andere. Wanneer je bijvoorbeeld eiwitten eet, kost het je lichaam 30% van deze calorieën om dit te verwerken. Bij koolhydraten ligt dit tussen de 5% en 10%. 

Oftewel, als jij duizend calorieën aan eiwitten eet, verbrand je direct driehonderd calorieën puur door de verwerking van deze eiwitten in je lichaam. Bij duizend calorieën koolhydraten verbrand je er vijftig tot honderd in hetzelfde proces.

De wet van CICO gaat dus een stuk dieper dan ‘minder eten, meer bewegen.’ Er zijn een heleboel factoren die meespelen, waardoor je daadwerkelijke ‘CO’ mogelijk anders is dan je verwacht. Toch geldt de regel altijd dat je aankomt wanneer ‘CI’ hoger is dan ‘CO’, dat je afvalt als ‘CO’ hoger is dan ‘CI’ en dat je stabiliseert wanneer beide gelijk aan elkaar zijn.

‘CICO werkt niet voor mij’

Velen weten niet dat de rekensom zo beïnvloedbaar is. Dat bijvoorbeeld je ‘CO’ nóg lager ligt dan je denkt. Tel je braaf al je calorieën. Verandert er nog niks aan het getal op je weegschaal. Super frustrerend. 

Je schrijft CICO af, omdat je denkt dat het niet werkt. Of dat er iets in jou niet werkt. Zo zijn er meer instinkers die je misschien doen geloven dat CICO niet werkt. 

Een voorbeeld…

‘Ik eet maar vijftienhonderd calorieën per dag en ik val nog steeds niet af!’ Vaak is het zo dat je in werkelijkheid helemaal geen vijftienhonderd calorieën eet. Men onderschat hun calorie inname eerder dan dat ze het overschatten. En ja, dit is wetenschappelijk bewezen.

Je vergeet dat die dikke laag pindakaas geen honderd maar tweehonderd calorieën bevat. Je telt dat handje chips niet mee. Of je eet de hele week strikt volgens dieet en in het weekend laat je de teugels vieren. Die teugels kosten je vervolgens duizend calorieën extra. Dit zegt dus helemaal niks over de werking van CICO.

‘Tijdens het wonderdieet kan ik zoveel eten als ik wil’ 

En met CICO niet. Sterker nog, je eet zoveel je wilt en de kilo’s vliegen als zweetdruppels van je lijf. Hoe kan dat dan? Je schakelt bijvoorbeeld over van een eetpatroon met veel bewerkte voeding naar een dieet met voornamelijk plantaardige voeding. Werkt die magische groene glorie dan beter dan de wet van CICO? 

Planten zijn caloriearm maar zitten vol voedingsstoffen die beter vullen, zoals vezels. Technisch gezien eet je dus minder calorieën en zit je sneller vol. Daarnaast hebben planten een lage energiedichtheid. Het voelt alsof je meer eet dan voorheen. Maar in werkelijkheid eet je een stuk minder calorieën. En heeft je wonderdieet dus alles te maken met de wet van CICO. 

CICO vs. wonderdieet

Een wonderdieet bestaat dus niet. Tijdens je dieet val je af, omdat je minder calorieën eet dan je verbrandt. Een ‘wonderdieet’ is daarnaast vaak een tijdelijke oplossing. Niemand eet een leven lang volgens het ketogeen dieet en valt na verloop van tijd vanzelf terug in een oud patroon. 

CICO wordt voor iedereen door innerlijke werkingen en externe factoren beïnvloed. Daarom werkt het misschien anders dan je in eerste instantie dacht. Desondanks is CICO niet minder betrouwbaar. 

Tel je je calorieën? Val je nog steeds niet af? Dan gaat er toch iets mis. Je krijgt te veel calorieën binnen. Of dit nou ligt aan wat je eet. Aan hoeveel je eet. Een verkeerde inschatting. Of aan een traag metabolisme. 

CICO is een feit.

categorieën: afvallen   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen