11 mei 2020

Brood een DIKMAKER? Onzin!

Dat brood een dikmaker is, is iets wat nog steeds heel het land doorgaat.

Van onderlinge gesprekken tussen mensen die wat kilo’s kwijt willen tot ‘experts’ die claimen dat brood de reden is waarom je geen gewicht verliest.

Dit is echt klinkklare onzin.

Peter, Marc, Merel en Nele zijn enkele voorbeelden die onwijs snel in shape zijn gekomen met gewoon hun dagelijkse bammetje.

Hoe kom je aan?

Er is maar één oorzaak waardoor je vet kan aankomen. Slechts eentje. Dat is wanneer je meer calorieën eet of drinkt dan je verbrandt.

Ook al heb je een aandoening zoals een traagwerkende schildklier, dan gaat dit principe nog steeds op. Het enige verschil is dat door je traagwerkende schildklier je verbranding wat lager is en je in principe nog sneller te veel eet.

Dus stel: jij eet de hele week 3000 calorieën per dag en je verbrandt er maar 2500. Dan heb je 7 dagen lang een overschot van 500 calorieën, wat uitkomt op +3500 kcal aan het eind van de week. Hier zal je grofweg 0,5kg aan vet van aankomen.

Waarom maakt brood niet dik?

Brood bevat net als andere voedingsproducten gewoon calorieën. Niks bijzonders verder.

De meeste boterhammen zijn zo’n 70-80 calorieën per stuk, afhankelijk van de grootte ervan.

Wanneer je als vrouw bijvoorbeeld 2000 calorieën per dag verbrandt, zou dit betekenen dat je zo’n 25 tot 28 boterhammen zou kunnen eten ZONDER dat je aankomt. Want je zit nog steeds aan je dagelijkse verbrandingsniveau.

Nu snap ik dat droog brood niet te hachelen is, dus als je er mager beleg op doet kom je uit op zo’n 15-20 boterhammen per dag. ZONDER dat je aankomt.

Dus, brood een dikmaker? Of helemaal niet?

Waarom zegt iedereen het dan?

Dit kan door een paar dingen komen.

1. Brood bevat van zichzelf niet zoveel calorieën, maar wanneer je er dikke lagen pindakaas, Nutella of hagelslag met boter op smeert, dan tikt het aardig aan met de calorieën. De kans dat je dan over je dagelijkse ‘caloriebudget’ heen gaat is vrij groot.

2. Veel mensen kunnen niet zo goed tegen de gluten die in brood zitten. Hun darmen verwerken die niet zo lekker, waardoor hun buik gaat opzetten en ze vocht kunnen gaan vasthouden. Hierdoor LIJKT het misschien alsof je aankomt, terwijl het puur een tijdelijke reactie is. Je slaat hierbij geen vet op.

Puntje 2 zou de reden kunnen zijn waarom je misschien beter voor een ander product kan kiezen of gewoon een broodsoort met minder gluten, zoals spelt. Puntje 1 is gewoon een kwestie van doseren.

Verder zie ik geen enkele reden om je dagelijkse bammetje te laten staan.

Smakelijk!

Tags:
categorieën: afvallen   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen