Aankomen met Kerst is volledig je eigen schuld

Kom jij kilo’s aan tijdens de Kerst? Dan is dat helemaal je eigen schuld!

Veel mensen zien de kerstdagen als zware dagen waarin ze veel gaan aankomen. Dit zijn de dagen waarin het voor veel mensen onmogelijk lijkt om af te vallen. Onzin.

Mensen willen even helemaal nergens op letten en genieten van al het lekkere eten. Daar kunnen we ons volledig in vinden. Maar we vinden dit geen reden om jezelf maar helemaal vol te stouwen met alles dat binnen handbereik ligt.

Ze willen kunnen genieten en niet per se aan hun kip met sla in de avond, terwijl de rest van de familie uitgebreid geniet. Ook dat vinden we niet meer dan logisch, je kunt gewoon met het kerstdiner meedoen. Als jij in de avond een flink kerstdiner op het menu hebt staan, kun je de rest van de dag toch volkomen normaal eten en je aan je schema houden? Waarom zou je in de ochtend in plaats van je kwark en eitjes ineens 6 boterhammen met pindakaas en hagelslag wegwerken? Als het Kerst is hoeft niet alles wat je eet in die dagen ongezond te zijn.

ONZE TIP

Eet tot aan het kerstdiner alleen maar gezonde producten en houd je aan je schema. Doe je dit? Dan kun je gewoon genieten van je kerstdiner en hoef je niks af te slaan. Houd daarvoor rekening met wat je eet, eet bijvoorbeeld veel eiwitrijk voedsel. Hierdoor spaar je zoveel calorieën op, dat je in de avond best kunt genieten van het lekkere eten.

Als jij de rest van de week je calorietekort handhaaft, dan gaan die paar extra calorieën van het avondeten je niet extra dik maken. Sterker nog, het kan zelfs in sommige gevallen zorgen voor een positieve refeed, waardoor je nog gaat afvallen ook. Het kan je stofwisseling namelijk een boost geven en daarmee helpen bij vetverlies op de lange termijn.

Het zijn niet zozeer de kerstdagen die per definitie slecht voor je zijn. Het ligt aan de gedachtegang van veel mensen. Veel mensen houden zichzelf niet goed in de hand en denken “Het is Kerst dus ik schuif alles naar binnen dat voor me ligt”. Dit is echt het zoeken van een excuus om de fout in te gaan.

Neem alleen de dingen waar je echt van geniet. Als je een chocolaatje aangeboden krijgt waarvan je denkt “Is oké, maar ik word er niet heel gelukkig van”, neem het dan gewoon niet. Laat je niet 2 dagen lang volledig gaan en houd je gewoon aan je schema. Doe je dit? Dan kan je prima genieten van je welverdiende kerstdiner.

Laat Kerst niet je zwaarbevochte resultaat verpesten. Je hebt het volledig zelf in de hand.

Ga terug