Trainingsfrequentie: 3x per week trainen is meer dan genoeg voor waanzinnig resultaat

Wil jij écht snel in shape komen, gewoon omdat je maximaal resultaat wil of omdat je weer eens te laat bent begonnen? Dan is 3x per week trainen als trainingsfrequentie meer dan genoeg.

Doe jij 3x per week aan krachttraining en je traint hard en met een schema dat precies op jou is afgestemd, dan kunnen er waanzinnige dingen gebeuren. Kijk bijvoorbeeld maar naar de absurde transformatie van Peter in slechts 12 weken tijd.

Meer is niet beter, beter is beter

Dit is iets wat mij tijdens de een cursus van Overload Worldwide werd verteld en me altijd is bijgebleven. Wanneer iemand maximaal resultaat wil behalen, gaat die persoon vaak absurd veel trainen. 6x per week krachttraining, 5x per week cardio, enzovoort.

Nu hoor je mij echt niet zeggen dat dat slecht is hoor. Zulke protocollen heb ik in het verleden ook wel eens toegepast en met waanzinnig resultaat. Zo heeft Sjors bijvoorbeeld in 3 weken tijd 32 trainingen gedaan en is hij in 21 dagen van out of shape naar killer shape gegaan. Een zeer hoge, en in dit geval effectieve, trainingsfrequentie, maar het is alleen niet altijd nodig.

3x per week de juiste trainingsprikkel toedienen kan meer dan voldoende zijn, mits het trainingsschema hierop aansluit. Je spieren hebben namelijk rust nodig om te herstellen en de volgende keer beter te kunnen presteren en te groeien. Train jij 3x per week je gehele lichaam, dan heeft je lichaam die overige 4 dagen ook echt wel als rust nodig om overtraining te voorkomen.

Training doe je om deze reden

Om vet te verbranden wil je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. In principe kan dit dus ook zonder te trainen. Eet minder en je verbrandt vanzelf vet.

Simpel, toch? Helaas.. Zo makkelijk is het ook weer niet. Je lichaam is namelijk behoorlijk snugger. Je lichaam wil namelijk helemaal niets kwijt raken. Die wil graag behouden wat het heeft. Zodra je in een calorietekort komt zal het dan ook als eerste datgene afbreken wat het meeste energie kost. En tadaa, dat zijn je spieren.

En wat wil je nou juist niet? Precies, spieren afbreken. Daar komt training bij van pas. Doordat je spieren telkens een bepaalde belasting moeten kunnen weerstaan, heeft je lichaam een reden om de spieren te behouden. Wat er dan verbrand wordt is…precies…VET!

Je spieren hebben voldoende rust nodig om te herstellen, sterker te worden en groter te worden. Als je qua trainingsfrequentie 3x per week een goed afgestemd full body schema hebt en je traint hard, dan heeft je lichaam de overige 4 dagen ook echt wel nodig om te herstellen en overtraining te voorkomen. Alleen vrouwen kunnen soms 4x per week full body trainingen doen, omdat zij iets sneller herstellen dan mannen.

Daarnaast verbrandt training ook calorieën. Dit kan helpen bij het creëren van een calorietekort. Als je dus vaker per week traint, verbrandt je ook meer calorieën in een week. Dit betekent dat je wat hoger in je calorieën mag zitten met je voeding, omdat training dit compenseert.

Of je echter nou het calorietekort creëert met voeding of training, dat maakt niet uit. Zolang het er maar is. Dus train minimaal 3x per week, zorg dat je voeding on point is, vind jezelf niet te zielig en GA VOOR RESULTAAT!

 

Ga terug