04 mei 2020

3 Tips Om Buikvet Te Verliezen

Het verliezen van vet is een proces dat tijd kost en hoe graag we allemaal ook zouden willen, er zijn geen snelle ‘hacks’ om dit te doen. Wat we wel kunnen doen, is het zo makkelijk mogelijk maken. Daarom heb ik hier 3 tips om buikvet te verliezen voor je.

Ook onze snelle transformaties zoals Berthilde of Peter hebben nog steeds 12 weken geduurd. 84 dagen dus. 2016 uur dus. 120.960 minuten dus. Snap je mijn punt?

Plaatselijk vet verbranden

Plaatselijk vet verbranden is iets wat veel gepromoot wordt, maar helaas niet kan. Het is simpelweg niet mogelijk om alleen maar af te vallen bij je buik en bij de rest niet.

Afvallen is altijd een totaalproces. Je verliest overal tegelijk op je lichaam vet. Ook al lijkt het soms alsof er meer van je gezicht af gaat dan van je buik, het is vaak visueel bedrog.

Wanneer je op je buik veel meer vet hebt zitten dan op je gezicht, dan lijkt die 5% vet die je in je gezicht kwijtraakt visueel veel meer dan die 10% die je misschien op je buik kwijt bent.

Ook kijk je de hele dag naar je eigen gezicht. Bij elke wc-beurt zie je jezelf even kort en de meeste mensen nemen automatisch een snel kijkje in de spiegel als ze er langs lopen. Ook mensen om jou heen zien je gezicht constant.

Je buik daarentegen is een ander verhaal.

Omdat de meeste mensen hun dagelijkse ding doen, zoals werken, met een shirt of trui aan (en ik zeg ‘meestal’, want je hebt er altijd van die aparte tussen zitten), valt je buik veel minder op.

Dit is vaak de reden dat iedereen zegt dat je het aan je gezicht ziet, maar de aan de rest niet. Puur omdat je de hele dag naar jezelf zit te loeren (niet verkeerd bedoeld ;)). Zou je 24/7 zonder shirt rondlopen, dan had je vast en zeker ook de opmerking gekregen dat je buik zichtbaar minder vet heeft.

3 Tips om buikvet te verliezen

Genoeg eromheen geluld, je komt hier ten slotte voor 3 tips om buikvet te verliezen. Ondanks dat plaatselijk vet verbranden niet kan, kunnen we wel wat dingen doen om het verliezen van vet makkelijker te maken.

Tip 1: Verlaag je stress

‘Mijn hemel Max, van alle tips die je kan geven begin je met dit?’

Jep.. Ik had ook liever een sexy mega-vitaminepil gegeven die je morgen 20kg lichter zou maken..

Maar hoe meer stress je hebt, hoe meer cortisol je produceert. Cortisol is een hormoon dat vrijkomt bij stress. Dit kan zijn bij fysieke stress zoals training, maar ook mentale stress waar tegenwoordig veel mensen mee kampen.

Cortisol heeft belangrijke functies in het lichaam, maar één irritante eigenschap ervan is dat het voor vetopslag rondom de buik zorgt.

Dus ondanks dat je vet niet plaatselijk kan verbranden, kan je er stiekem toch wat invloed op hebben door jezelf wat meer rust te geven en dagelijks ontspanning op te zoeken.

FAT LOSS HACK FOUND?!?!

Tip 2: Blijf koolhydraten eten

Jahaaaaa, ook deze zag je niet aankomen. Eerlijk?

Ik heb twee redenen waarom ik vind dat je koolhydraten moet blijven eten als je buikvet wil verliezen:

1. Koolhydraten kunnen het zojuist beschreven hormoon cortisol remmen, wat vetopslag rondom de buik kan minderen.

2. Het is belangrijk om een voedingspatroon te hanteren dat je vol kan houden. De meeste mensen verbranden niet genoeg buikvet voor hun gevoel omdat ze simpelweg continu terugvallen in een oud patroon. Je wil dus niet jezelf van dingen gaan ontzien als je een calorietekort creëert om vet te verbranden, je wil alles blijven eten wat je normaal ook doet en wat je lekker vindt, alleen in aangepaste hoeveelheden. Alleen dan houd je het op de lange termijn vol, ga je je doel behalen en ga je je doel behouden.

Tip 3: Eet niet te weinig overdag

Ken je dat? Dat het overdag keigoed gaat. En dan in de avond is het pak-alles-wat-je-kan-tijd.

Ook al lijkt het misschien alsof je overdag je eten niet echt nodig hebt, er komt een moment dat je lichaam de schade gaat inhalen. Vaak is dit als je uit je werk komt en het eten over een uur pas op tafel staat of na het avondeten.

Je hebt een x-aantal calorieën verbrandt die dag met alles wat je gedaan hebt, maar je hebt er veel en veel minder gegeten. Het resultaat? Zin in alles wat niet gezond is.

Consistentie is nog steeds het allerbelangrijkste voor resultaat. Dus als jij ergens de mist in gaat, dan is het belangrijk om dat punt te tackelen zodat je je netjes aan je voorgeschreven aantal calorieën houdt op die dag.

Vergroot je lunch of je middagsnack om te voorkomen dat je vlak voor het eten of in de avond gaat snaaien.

Succes met de tips en thank me later.

Tags:
categorieën: afvallen  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen