10 Tips om ´s avonds snaaitrek te voorkomen!
20 januari 2016 

10 Tips om ´s avonds snaaitrek te voorkomen!

Als ik aan iemand vraag wanneer ze het meeste moeite hebben met het volhouden van gezond eten dan is dat vaak dat ze ´s avonds snaaitrek krijgen. De hele dag is er vrij weinig aan de hand, maar zodra ze thuis op de bank zitten dan wordt de kast geplunderd voor zoete meuk.

Dat je na 20:00 niet meer mag eten is een fabeltje. Je kan gerust na 20:00 eten en toch resultaat behalen. Sterker nog, in veel gevallen adviseer ik het zelfs! Maar goed, dit wil niet zeggen dat je na 20:00 dan chips, koek, chocolade en andere troep naar binnen kan schuiven. Dat gaat je natuurlijk niet echt verder brengen..

Kan je deze snaaitrek voorkomen?! Jazeker! Om deze snaaitrek te voorkomen is het belangrijk dat je een stabiele basis creëert in je lichaam. Dat het ´normaal´ is dat iedereen ´s avonds de voorraadkast plundert wil niet zeggen dat het ook goed is. Misschien is het juist wel ernstig gesteld met ons omdat dat dit ´normaal´ is..

10 TIPS OM ´S AVONDS SNAAITREK TE VOORKOMEN!

1. Eet meer overdag
Als je overdag veel te weinig eet, wat bij zo´n beetje 95% het geval is, dan gaat je lichaam een keer vragen naar energie. Hierdoor krijg je trek. Zorg dat je vanaf je ontbijt iedere 2-3 uur een maaltijd neemt. Dit zal al wonderen verrichten.

2. Eet meer eiwitten
Eiwitten zijn ontzettend belangrijk voor onder andere spieronderhoud en spieropbouw. Meer eiwitten zorgen er niet alleen voor dat je een sterker en gezonder lichaam krijgt, ze zorgen ook nog eens voor verzadiging. Hiermee bedoel ik dat je langer vol zit.

3. Eet meer vetten
Als je nog steeds denkt dat vetten ongezond zijn, dan kom ik die gedachten nu even verpletteren. Ongezouten en ongebrande noten, extra vierge olijfolie, ongezouten roomboter, avocado´s, pitten en zaden, kokosolie en vette vis zijn voorbeelden van super gezonde vetten. Vetten zorgen er ook voor dat je langer vol zit, activeren je verbranding en zijn belangrijk voor je hormonale balans.

4. Zorg voor hormonale balans
Hormonale disbalans kan ervoor zorgen dat het systeem dat ervoor zorgt dat je je vol voelt overstuur is. Het gevolg: continu trek en met name in suikers. Hoe zorg je voor hormonale balans? Lees mijn E-book ´Een afgetraind lichaam in 90 dagen´ en houd de voedings-, trainings-, en leefstijlrichtlijnen aan! 😉 Dit E-book kan je hier op mijn site gratis downloaden.

5. Ontbijt!
Een stevig ontbijt legt de basis neer voor de rest van de dag. Al je maaltijden zijn belangrijk, maar je ontbijt zeker! Eiwitten, vetten en groente zijn een perfecte combinatie voor een goede start van je dag. Denk aan biefstuk met noten, magere kwark met ongezoete slagroom en cacao stukjes, mozzarella met tomaat of eieren.

6. Slaap iedere nacht +/- 8 uur
Ook je slaap is ontzettend belangrijk. Slaap je niet genoeg dan wordt wederom je hormonale systeem verstoord en kan je lichaam niet optimaal presteren. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die slecht of weinig slapen ongezonder eten en zich minder goed in hun vel voelen. Dus ja, goed slapen kan zeker bijdragen aan snaaitrek ´s avonds!

7. Eet de juiste koolhydraten
Ten eerste eten veel mensen teveel koolhydraten. Brood, fruit, brood, cup-a-soup, en aardappelen/pasta/rijst met vlees en groente. Zo ziet het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander eruit. Eén en al koolhydraten. Naast dat ik je aanraad meer eiwitten en vetten te eten dan koolhydraten, is het wel belangrijk dat je de juiste koolhydraten eet die je langer verzadigen en beter zijn voor je lichaam. Denk hierbij aan zoete aardappel, havermout, zilvervliesrijst, fruit, volkoren pasta, rijstwafels en quinoa.

8. Drink elke dag 3 liter water
Naast dat genoeg water drinken ontzettend belangrijk is voor zowel je gezondheid als het behalen van resultaat kan het ook je eetlust wat onderdrukken. Genoeg water drinken kan echtwonderen doen voor je energieniveau en lichaam!

9. Koop geen rotzooi
Heel simpel. Koop je geen troep, dan kan je ook geen troep eten. Toch trek, dan pak je gewoon iets gezonds!

10. Stop met crashdiëten
Echt ontzettend veel mensen doen aan crashdiëten zonder dat ze het weten. Ze denken dat ze genoeg eten maar in feite krijgen ze zo´n 500-750 kcal binnen per dag. En geloof me, dat is behoorlijk weinig. Naast het feit dat je hier ´s avonds trek van krijgt zal je lichaam ook eerder vet opslaan dan verbranden. Omdat je lichaam namelijk zo weinig energie binnenkrijgt gaat het in ´survival-mode´. Dit betekent zoveel mogelijk vet opslaan om te kunnen overleven.

 

Nu heb je 10 tips om je snaaitrek tegen te gaan. Ik kan je er wel 100 geven maar het gaat erom dat jij ze in de praktijk brengt. Anders gebeurt er natuurlijk nog steeds niet veel! ; ) Start met deze tips en ervaar wat het met je doet!

Succes!

Over de schrijver
Reactie plaatsen