21 dec 2016

Je doet zo waanzinnig hard je best, maar er gebeurt vrij weinig. Je bent ervan overtuigd dat moeder natuur jou persoonlijk wil straffen voor je slechte eetgewoontes en heeft besloten dat vet verbranden voor jou onmogelijk is. En dan, net als je het bijltje er bij neer wil leggen…

Kom je DEZE BLOG tegen! Bof jij even.. 😉 Herken jij je in één of meer van onderstaande redenen, fix dit dan eerst. Ik weet zeker dat jouw vetverbrandingsmotor nieuw leven wordt ingeblazen!

10 redenen waarom je geen vet verbrandt

1. Je zit niet in een calorietekort

Hier kan je berekenen hoeveel calorieën jij nodig hebt om vet te verbranden. Wanneer jij geen vet verbrandt is de kans groot dat je alsnog te veel eet.

2. Je eet te weinig

Jazeker, naast te veel eten kan je ook te weinig eten. Wanneer je als vrouw bijvoorbeeld onder de 1000 kcal eet en als man onder de 1200-1500, dan kan je lichaam de stofwisseling behoorlijk platgooien. Lees hier meer over te weinig eten.

3. Je traint niet hard genoeg

Veel mensen denken dat ze keihard trainen. Denk jij dat ook, dan nodig ik je uit eens bij ons te komen trainen. Dan ben je gelijk genezen. 😉 Maar om het te checken: als jij 12 herhalingen maakt, was de 13e dan ook echt niet meer mogelijk? Ook niet voor 5 miljoen euro? Precies.

4. Je traint niet vaak genoeg

Niemand heeft een waanzinnige transformatie ondergaan met 1x per week trainen. Train minimaal 3x per week voor snel en zichtbaar resultaat.

5. Je macroverhouding klopt niet

Macroverhouding betekent de verhouding tussen eiwitten/koolhydraten/vetten. Haal jij bijvoorbeeld 10% van je voeding uit eiwitten, 70% uit koolhydraten en 20% uit vetten, dan wordt vet verbranden vrij lastig. Zorg dat je altijd hoog genoeg zit in je eiwitten. Om te bepalen wat de ideale macroverhouding voor jou is kan je deze blog lezen.

6. Je slaapt te weinig

O, jazeker. Te weinig slapen kan jouw vet verbranding veranderen in een klein waakvlammetje. Zorg dat je minimaal zo´n 7-8 uur slaap per nacht haalt. Lukt dit niet, probeer overdag dan een power nap van zo´n 15 minuten te nemen.

7. Je hebt voedingstekorten

Diverse voedingstekorten kunnen jouw vet verbranding ook behoorlijk tegenhouden. Wanneer jij dus niet voldoende groente eet en varieert met je voeding, kan suppletie een aanrader zijn. Denk aan een multivitamine als globale aanvulling. Normale voeding heeft echter altijd mijn voorkeur. Voor zeer specifieke voedingstekorten zou je jezelf kunnen laten testen.

8. Je verbrandt wel vet, maar je ziet het niet

10kg vet gaat er helaas nog steeds niet in 2 dagen af. Het komt er ten slotte ook niet in 2 dagen aan. Geef jezelf de tijd en houd je progressie bij door middel van wegen, omvang meten en foto´s van jezelf maken. Ook al verlies je 0,5kg per week, het is behoorlijk progressie. Ondanks dat je het over een week misschien niet snel ziet.

9. Doordeweeks gaat goed, maar het weekend…

Het is niet dat de dagen in het weekend niet meetellen. Dat alle calorieën die je op zaterdag of zondag binnenkrijgt als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ook deze tellen gewoon mee. Dus zit jij doordeweeks in een mooi calorietekort, maar schrans je dit er flink bij op zaterdag en zondag, dan kan je het wel shaken.

10. Je probeert de ene hype naar de andere

Er zijn helaas geen wondermiddeltjes. Een detoxkuur, crashdieet, shake dieet en wat voor meer onzin er nog is, gaat je simpelweg niet helpen. Dit houd je je leven lang niet vol. Je pleegt ontzettende roofbouw op je lichaam. En dan gaat je lichaam, precies, in overlevingsstand. Je lichaam is ook nog eens zo netjes dat je naderhand alles gewoon weer terugkrijgt. Plus een beetje extra.

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen