24 mrt 2019

Je kent het wel. De hele week eet je hartstikke gezond, waardoor je in het weekend echt wel even een dag mag zondigen.

Gewoon even één cheatday kan geen kwaad. Toch…?

Het hangt hier allemaal vanaf..

Er zijn wat factoren waar je rekening mee moet houden als je in het weekend helemaal los gaat. Read on!

1. Waar doe je het allemaal voor?

Wil je gewoon lekker op gewicht blijven? Dan is het prima om in het weekend te doen waar je zin in hebt.

Wil je afvallen zoals Claudia bijvoorbeeld? Dan zou een te grote cheatday je hele week hard werken kunnen verpesten.

Heb je iets belangrijks waar je al maanden naar toeleeft? Doe dan ook gewoon lekker waar je zin in hebt. We leven om te leven.

Als je iets wil bereiken dan moet je daar de consequenties van aanvaarden en soms dingen aan je voorbij laten gaan. Toch als er een speciaal moment in je leven is zoals een bruiloft, een belangrijke verjaardag, het vieren dat je vader/moeder bent geworden, een kennis die van ver is gekomen om je eens op te zoeken of wat voor reden dan ook, dan moet je zo’n memorabel moment niet verpesten door je stresslevel door het dak te laten gaan vanwege de voedingskeuzes die je maakt.

Als het goed is gebeuren deze dingen zelden. En zelden een dag jezelf laten gaan creëert geen 10kg overgewicht. 😉

2. What goes in/what goes out

Ik ga er even vanuit dat je wil afvallen. If not, don’t get me wrong. Dan is je caloriebalans heilig. Zoveel trainers en mensen roepen tegenwoordig dat calorieën tellen onzin is en dat het om gezond en puur draait, maar blablabla ze lullen maar een eind verder.

Tuurlijk moet je gezond eten, maar als jij niet meer calorieën verbrandt op een dag dan je binnenkrijgt gaat er nooit wat gebeuren.

Stel dat je doordeweeks elke dag netjes 300 calorieën onder je onderhoudsniveau zit dan zou je in een week 7×300=2100 calorieën tekort hebben. Dat val je dan af. Heb je een bizarre cheatday in het weekend en eet je er 2000 boven je onderhoudsniveau, dan is nagenoeg je hele week verprutst. En geloof me, dat is niet zo moeilijk.

Dus je ontkomt er niet aan je calorieën een keer te gaan tellen. Ik vind de apps MyFitnessPal of Fat secret daar ontzettend goed voor.

3. Couch potato

Als je doordeweeks actief bent doordat je werkt, sport, het huishouden doet of wat dan ook, dan verbrand je daar calorieën mee. Ben je in het weekend een ‘couch potato’ en doe je de hele dag niks anders dan op de bank hangen, dan verbrand je nagenoeg niks. Ga je dan vet zitten schransen in het weekend dan komt dit er dubbel zo hard aan.

Dus voor de duidelijkheid:
– Doordeweeks ben je actief, verbrand je veel calorieën en eet je gezond
– In het weekend lig je met je gat op de bank en prop je alles naar binnen wat los en vast zit

Als ik dat nog eens goed lees en mijn meesterlijke brein hard laat werken, kom ik tot de conclusie dat dat niet zo lekker valt.

La conclusione: Niks mis met een cheatday, als je maar bewust bent van de consequenties.

Wil je afvallen? Let dan op je totale wekelijkse caloriebalans.

Wil je super super super snel afvallen? Dan niet doen.

Duurt je afvaltraject meerdere maanden? Dan is er niks mis mee om af en toe een cheatday in te plannen om het vol te kunnen houden, maar blijf binnen de perken.

Wil je lekker snaaien zonder schade? Zorg dat je die dag super actief bent en alles direct weer eraf traint.

Tags:
categorieën: afvallen   leefstijl   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen