17 sep 2018

Plakken de vakantiekilo’s er bij jou ook nog steeds aan?

Balen, hè…

Ga je er alles aan doen om ze kwijt te raken, of laat je ze zitten tot volgend jaar met daarna weer een schepje er bovenop?

Laten we net als Nathalie voor optie 1 gaan.

Zo raak je SNEL je vakantiekilo’s kwijt

Het meest extreme dieet volgen waarbij je bijna niks eet, elke dag gaat hardlopen en 3-4kg per week afvalt.

TOP plan, toch?

Dit is tenminste wat de meeste mensen doen als ze aan de bak gaan. Ze maken een complete one-eighty en gaan radicaal op de ‘healthy tour’ over, zoals Max bijvoorbeeld altijd deed.

Dit zorgt ervoor dat ze mega snel afvallen, maar ook dat ze totaal geen nieuw leefpatroon ontwikkeld hebben en voordat de vuurpijlen de lucht in vliegen zit het er al weer aan met vaak een beetje extra.

Tip 1 – Stippel je progressie uit

Stippel je wekelijkse progressie uit. Ga er ongeveer vanuit dat je 1% van je lichaamsgewicht per week verliest. Weeg je 100kg, dan wil je 1kg per week verliezen. Weeg je 60kg, dan wil je 0,6kg per week afvallen.

Het geeft je houvast en een reëel beeld van hoe lang je erover moet doen. Sneller dan dit moet je niet willen gaan. De kans op terugvallen is ontzettend groot.

Tip 2 – Begin met haalbare aanpassingen in je voedingspatroon

Ga niet gelijk te radicaal, maar start simpel, zoals:
– Zorg dat je voldoende water drinkt (1 liter per 23kg lichaamsgewicht)
– Eet minimaal 4x per dag een eiwitrijk product (zoals zuivel, eieren, kip, vis, vlees)
– Beperk suikers en junkfood tot maximaal 2 keer per week
– Haal geen verleidingen in huis.

Tip 3 – Verhoog je dagelijkse stappen

Zo simpel, maar zo effectief. Tel alle stappen uit je stappenteller op je telefoon die je per week zet bij elkaar op en deel dit door 7. Dit gemiddelde is je basis en daar doe je 2000 bij en ga je dagelijks lopen.

Dus stel je dagelijkse gemiddelde is 3884, dan ga je vanaf nu in ieder geval 5884 stappen per dag zetten.

Tip 4 – Plan je absolute craving 1 á 2 keer per week in

We kunnen wel zeggen dat je niks ongezonds meer mag, maar de kans dat je dat wekenlang vol kan houden is minimaal. Bovendien is er niks mis met jezelf af en toe eens lekker volproppen met wat ongezonds. Het enige is, er moet voldoende balans zijn.

Plan 1 a 2 keer per week je absolute craving in in en het liefst van tevoren ook hoeveel je gaat nemen. We hebben allemaal wel iets wat we gewoon absoluut niet kunnen weerstaan en helemaal zonder gaan is vragen om falen.

Plan het in en je hebt iets om naar uit te kijken, beperkt het aantal keer dat je cheat, voorkomt dat je helemaal los gaat en je geniet er veel meer van.

Tip 5 – Stop met waardeloze excuses te verzinnen

Er is altijd wel iets. Je buurman is jarig. De buurman van je buurman is jarig. De neef van de oom van de zus van je buurman is jarig. Noem het maar op.

Als je buiten het boekje gaat, dan is dat helemaal je eigen keuze. Niemand stopt dat eten of drinken in je mond en zorgt dat je het doorslikt.  Je kan te allen tijde gewoon je eigen keuzes maken en als jij goed voorbereid bent door bijvoorbeeld altijd een gezonde snack mee te hebben, kan jij elke situatie aan. Die vakantiekilo’s gaan er ten slotte alleen maar af wanneer jij volop je best doet.

Take your responsibility.

 

 

Tags:
categorieën: afvallen   leefstijl   training   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen