01 aug 2019

Wat doet stress met je lichaam?

Als je op algeheel vlak kijkt wat stress met je lichaam doet, zoals lichamelijk, mentaal, hormonaal, celniveau, dan kan je er een boek over schrijven. Dat gaan we niet doen. In deze blog gaan we in op wat stress met je doet op mentaal niveau en welke invloed stress heeft op je training, voeding en herstel. 

Stress zorgt ervoor dat je een verhoogd level van het stresshormoon cortisol hebt en kleine ontstekingswaarden creëert. Je lichaam raakt uit balans en komt moeilijk weer terug in balans. Je kunt fysieke en mentale stress hebben.  

Fysieke stress zien we vaak bij mensen die overtraind zijn. Dat resulteert vaak in blessures. 

Mentale stress zit echt in je hoofd. Deze stress maakt je vaak angstig en soms zelfs bang. Daarnaast zorgt mentale stress ervoor dat je je prioriteiten verschuift. Je vindt bepaalde dingen minder belangrijk of het is moeilijk om ergens mee te beginnen.  

Stress heeft ook invloed op je voeding. Je gaat met name slechtere keuzes maken. Als je cortisol verhoogd is, dan heb je vaak behoefte aan suikers. Die suikers brengen je cortisol namelijk weer iets omlaag. Dat zorgt ervoor dat je eigenlijk overprikkeld wordt waardoor je sneller slechtere keuzes gaat maken: je krijgt meer trek. Er zijn ook mensen die helemaal dicht slaan als ze stress hebben en helemaal niets meer eten. Maar over het algemeen gaan mensen slechtere keuzes maken op het gebied van voeding.  

Qua training en herstel zorgt stress er met name voor dat je lichaam steeds meer uit balans raakt. Je krijgt steeds meer ontstekingswaarden in je lichaam. Je rust en je herstel worden daarnaast ook nog eens beperkt. 

Als je te veel doet tijdens stress, werk je jezelf echt de afgrond in en is het lastig om beter te worden. Stress zorgt er dus voor dat je op elk gebied slechte keuzes maakt. Bewust of onbewust… Je voeding wordt slechter, je herstelt veel minder snel en goed en soms geeft stress je echt een angstig gevoel.  

Stress brengt je hormonaal in disbalans waardoor je sneller vet opslaat, eerder spieren afbreekt, sneller slechte (voedings)keuzes maakt en minder herstelt. Dus wat je wil doen bij stress:

→ Zorg voor ontspanning!

→ Ga niet in een te groot calorietekort zitten 

→ Slaap genoeg

→ Ga in je training niet helemaal tot het gaatje

Ga lekker trainen, doe oefeningen die je lekker en leuk vindt en zorg er vooral voor dat je jezelf niet helemaal de kast op jaagt.  

categorieën: leefstijl   ondernemer  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen