07 okt 2019

Ben je voetballer? Sla dan NOOIT krachttraining voor je benen over.

‘Ik voetbal 2-3 keer per week dus ik hoef geen krachttraining voor mijn benen te doen.’

HA!

Ik ken het. Ik heb het excuus vroeger jarenlang gebruikt. Zo vaak dat ik het bijna begon te geloven.

Het belang van krachttraining bij voetbal

Krachttraining is veel belangrijker dan de meesten denken. Het is in mijn ogen echt een ondergeschoven kindje.

Waarom? Denk hier maar eens over na:

*Speler 1 is 30% sterker dan speler 2. Wie zal de meeste duels gaan winnen?

*Speler 1 is 30% sneller dan speler 2. Wie zal de meeste sprintduels gaan winnen?

*De bal die speler 1 op het doel schiet gaat 30% harder dan die van speler 2. Welke zal de keeper makkelijker tegenhouden?

*De spieren van speler 1 zijn 30% meer getraind dan die van speler 2. Wie zal eerder een blessure oplopen omdat zijn spieren de inspanning niet aankunnen of niet lenig/sterk genoeg zijn?

Wil je er nog een paar of is het zo wel duidelijk?

Profvoetballer Marc Klok is hier een goed voorbeeld van. Gedurende zijn 8-wekentraject bij ons hebben we gewoon benen meegepakt en hij is op alle fronten vooruitgegaan.

Hoe geef je de training vorm?

Je hebt nu genoeg redenen waarom krachttraining (voor je benen) noodzakelijk is als je op het maximale niveau wil presteren.

Het belangrijkste is dat je je benen niet domweg aan stront traint, maar dat je ze slim, doordacht en doelgericht sterker maakt.

Start met 2x per week 1-2 oefeningen voor je benen en hou je progressie bij. Start laag met 2-3 sets per oefening en focus echt op sterker en explosiever worden.

Word je sterker? Prima! Je herstel en trainingsvolume zijn goed.

Word je zwakker/slomer/sneller vermoeid tijdens voetballen? Neem dan wat langer rust tussen de krachtsessies, doe een oefening minder of doe minder sets.

Luister naar je lichaam, hou je progressie bij, don’t be a pussy en ga voor vooruitgang.

categorieën: leefstijl   training  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen