19 jun 2019

Stil je hongergevoel!

‘Als je af wil vallen, heb je de hele dag honger’, is wat veel mensen denken. Niets is minder waar: je kunt de hele dag door eten, zolang je maar de juiste dingen eet. Eet op de momenten waarop je honger krijg en deel je dag zo in dat je juist geen hongergevoel hebt. Geloof me, er zijn talloze tips die je kunnen helpen om af te vallen zonder dat je honger hebt!  

Als je gewicht wil verliezen is het belangrijk om te weten wat je caloriebehoefte is en hoe je dit per maaltijd het beste kunt verdelen. Als je niet goed met je voeding omgaat en altijd toegeeft aan je hongergevoel door een snoepje te eten of een gebakje te halen bij de bakker, dan gaat het mis. Zorg er dus voor dat je gewoonweg genoeg eet zodat je niets extra’s hoeft te eten.  

Eet dingen die je honger stillen zodat jij geen honger krijgt. Alleen dan ga jij je doel halen.  

Een aantal tips die ervoor zorgen dat jij geen honger meer hebt.  

✅Eet voldoende eiwitten

Eiwitten stillen je honger het meest. Je raakt verzadigt van eiwitten en hebt langer energie. Vervang het koekje om 10 uur eens door een ei, een stukje kip of kwark.  

✅Vermijd snelle suikers

Snelle suikers zijn killing! Door snelle suikers (vooral te vinden in zoete producten zoals snoep, koek, taart, etc.) zorg je ervoor dat je bloedsuiker snel stijgt. En je raadt het al: dan daalt je bloedsuikerspiegel ook weer snel! Daardoor vraagt je lichaam om meer suiker om dit weer te compenseren.  

✅Kauw langer op je voedsel 

Je hersenen registeren wat er in je lichaam gebeurt, dus ook je voedselinname. Als je langer op voedsel kauwt, hebben je hersenen langer de tijd om te registeren dat je eet. Daarnaast duurt het ook nog langer voor je je maaltijd helemaal op hebt en ben je langer verzadigd! 

✅Eet groente als je trek hebt 

Groenten hebben als kenmerk dat ze super gezond zijn en dat ze weinig calorieën bevatten. Eet een stuk komkommer, een paar tomaatjes of een stronk selderij: heel gezond, laag in calorieën en het stilt je honger. Dat is nog eens winnen… 

✅Drink koffie (of andere warme dranken) 

Koffie onderdrukt je hongergevoel. Volgens wetenschappers komt dit door de combinatie van cafeïne en antioxidanten uit de koffiebonen. Lust je geen koffie? Groene thee is ook een wondermiddel om je honger te onderdrukken. 

✅Poets je tanden 

Door je tanden te poetsen houd je je hersenen voor de gek. De smaak van tandpasta doet je hersenen geloven dat je net gegeten hebt. Daarnaast wordt je eten er niet lekkerder van als je net je tanden hebt gepoetst. Eten na het tandenpoetsen laat je dus wel even uit je hoofd.  

✅Verander de momenten waarop je eet 

Heb je elke avond na het diner honger? En eet je ’s ochtends tegen je zin in? Verander dan je eetpatroon. Iets minder ontbijten en je houdt calorieën over. En ja, heel goed bedacht: die mag je ’s avonds gewoon nog eten! Problem solved. 

Honger zorgt ervoor dat we gaan snaaien. Een goed voedingsschema helpt om je nauwelijks honger te hebben gedurende de dag. Bij Max Fit houden we rekening met jouw behoeften en wat je lekker vindt. Jouw voedingsschema wordt daarop aangepast. Zodat jij het volhoudt en eindelijk het lijf krijgt waar je al jaren van droomt.    

categorieën: afvallen   leefstijl   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen