11 aug 2019

Houd je vocht vast? Doe dan dit!

Vocht vasthouden is vervelend. De weegschaal schiet omhoog en je hebt er precies niks aan.

Overtollig vocht verlies je snel door een paar kleine dingen te veranderen aan je eetpatroon. Gebruik vooral geen vochtafdrijvers! Dat is echt troep voor je lichaam.

Vocht bindt zich voornamelijk met zout en koolhydraten. Als je dus zoutrijk eet of veel koolhydraten, houd je veel vocht vast. In principe is het niks ernstigs, maar ik snap als je het liever kwijt dan rijk bent.

Als je ├ęcht vocht wil afdrijven, is het verstandig om je koolhydraten te beperken. Als je je koolhydraatvoorraad (glycogeen) in je lichaam uitput, verlies je ook het vocht dat dit vasthield. Vandaar de snelle drop in gewicht als mensen starten met afvallen op een koolhydraatarm dieet.

Daarnaast moet je veel water drinken. Dat klinkt tegenstrijdig, maar juist door veel te drinken, verlies je vocht. Als je te weinig water drinkt, heeft je lichaam te weinig vocht om alll lichamelijke processen in stand te houden.

Hierdoor houdt je lichaam wat vocht vast dat je binnenkrijgt. Als je genoeg drinkt, verlies je dus meer vocht. De doorloop is simpelweg beter.

De vuistregel is om 1 liter water te drinken per 23 kilo lichaamsgewicht. Weeg je 69 kilo? Dan moet je dus 3 liter water per dag drinken.

Laat je lichaam vooral zelf het overschot aan vocht reguleren en gebruik geen vochtafdrijvers. Help je lichaam liever door koolhydraten te schrappen, minder (geraffineerd) zout te eten en voldoende water te drinken. De natuurlijke manier om vocht af te drijven is echt de beste manier die er is.

categorieën: afvallen   leefstijl   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen