01 okt 2019

Heel veel mensen zeggen dat het meten van je BMI achterhaald is omdat er geen rekening wordt gehouden met mensen met veel spiermassa.  

Ben je echt een gevorderde sporter en heb je een hoog percentage aan spiermassa? Dan kan je BMI iets minder relevant zijn. Dan heb ik het over mensen die al jaren trainen en ruim 10 tot 20 kilo pure spiermassa hebben opgebouwd. Voor die mensen kan het zijn dat het BMI niet helemaal reëel is. 

Voor de overige 95% van de bevolking is het een prima rekensom om na te gaan of je een gezond gewicht hebt. Misschien wordt het juist wel eens onderschat. Ik vind BMI wel een nuttig iets om naar te kijken. Als je BMI te hoog is, is het echt een indicator dat je iets moet gaan doen en dat je moet gaan veranderen. Vooral uit gezondheidsoverwegingen. 

Als je echt veel spiermassa hebt, dan is het minder relevant. Vaak zie je bij deze mensen wel direct dat ze veel trainen en dat ze dus echt geen overgewicht hebben, maar gewoon enorm gespierd zijn.  

Heb je veel spiermassa, maar zie je er niet super gespierd uit? Dan zegt je BMI genoeg: je vetgehalte moet omlaag. In principe is het berekenen van je BMI dus een prima graadmeter om te zien of je iets aan je lichaam moet doen of niet.

categorieën: geen categorie  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen