20 jul 2019

Geïsoleerde oefeningen. Whaat?!

Geïsoleerde oefeningen zijn oefeningen waarbij je voornamelijk focust op het trainen van één bepaalde spier. Als je bijvoorbeeld een squat doet, dan gebruik je meerdere spieren: de voorkant en achterkant van je benen en je bilspier. Dit noemen we compoundoefeningen. Als je een leg extension doet, dan train je puur en alleen je quadriceps (voorkant bovenbeen). Dat noemen we een geïsoleerde oefening.  

Geïsoleerde oefeningen werken niet voor vetverbranding, toch? 

Mis! Veel mensen denken dat je voor vetverbranding compoundoefeningen móet doen. Daar is precies niks van waar! Alle vorm van training verbrandt calorieën. Het enige is dat compoundoefeningen over het algemeen meer calorieën verbranden dan isolatie oefeningen.

Toch is er een goede reden om geïsoleerde oefeningen in je schema te houden. Waarom? Hierom!

Belangrijk bij trainen voor een Beach Body is dat je niet alleen maar gewicht verplaatst, maar ook de juist spieren aanspreekt. Als je een spier niet goed voelt, kan een geïsoleerde oefening ervoor zorgen dat je een betere mind-muscle connectie krijgt en de spier beter leert aanspannen.

Dit kan weer effect hebben op je compoundoefeningen. Zo kan je spieren die je normaal niet goed voelt bij een compoundoefening beter gaan voelen door isolatie oefeningen toe te passen.

Ook kan je zo eenvoudig spieren trainen die anders achterblijven.

categorieën: training  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen