26 aug 2019

Geen spierpijn = niet goed genoeg gesport

Heel veel mensen zeggen dat ze niet goed genoeg gesport hebben als ze geen spierpijn hebben de dag na de training. Dat is echt onwijze onzin.  

Spierpijn komt vaak voor als je je spieren een nieuwe prikkel geeft. Dus als je bent gestart met een nieuwe sport of een nieuw trainingsschema, zorgt dat voor spierpijn.  

Je kunt echt keihard trainen, helemaal tot het gaatje gaan en geen spierpijn hebben. Zelfs dan kun je echt bizar getraind hebben.  

Spierpijn is geen graadmeter om te meten of je goed getraind hebt of niet. Je wil progressie. Als je deze training beter was dan de training daarvoor, heb je gewoon goed getraind. Ook als je geen spierpijn hebt.  

Het is belangrijk dat je alles bijhoudt: het gewicht waarmee je een oefening doet, de herhalingen die je maximaal kunt halen en de sets die je doet. Daaraan kun je zien of je vooruitgang boekt.  

Als je niet bijhoudt wat je doet, kun je niet zien of je beter was dan de vorige keer. Bijhouden is echt essentieel voor je progressie. Als je dat creëert behaal je resultaat.  

Laat spierpijn niet de graadmeter zijn voor resultaat, want dat is het niet. Alles bijhouden en progressie boeken. Dat is hoe je meet of je vooruit gaat. 

categorieën: training  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen