03 jul 2019

En als ik dan niet genoeg kán slapen? 😴

In het vorige bericht heb ik geschreven over hoe belangrijk slaap voor je is. Maar soms lukt het gewoon niet om aan genoeg slaap te komen. Je bent druk met je werk, hebt stress, zieke kinderen die je wakker houden of je kunt de slaap niet vatten door enorme hitte in de zomermaanden. Wat dan?

Even een korte herhaling…

Slaap heb je nodig om je spieren te laten herstellen. Als je sport, breek je als het ware je lichaam af. Slaap je niet genoeg? Dan ben je je lichaam aan het afbreken, maar niet aan het herstellen.
Voor dit herstel heb je zeker 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Red je dit niet? Dan gaat je spieropbouw niet vooruit.

Tips om beter te slapen!

Soms lukt het gewoonweg niet om voldoende te slapen. Toch is het belangrijk voor je spieropbouw. Gebruik daarom de onderstaande tips om de slaap die je wel kunt pakken, optimaal te benutten!Slaap in het weekend bij om gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht te hebben geslapen. Dat betekent dat je 7×7 uur = 49 uur per week moet slapen.

✓  Doe powernaps (korte slaapjes tussendoor van 15 á 20 minuten) gedurende de dag.

✓  Maak je kamer helemaal donker als je gaat slapen.

✓  Zorg voor stilte om je heen als je gaat slapen.

✓  Zet je telefoon op ‘niet storen’ of ‘nightshift’ zodat deze niet voor afleiding zorgt.

✓  Gebruik je telefoon 30 tot 60 minuten voordat je gaat slapen niet meer. Lees liever een boek: daar word je ook nog eens extra moe van!

✓ Drink Sleep easy-thee van Clippers voordat je naar bed gaat.

✓ Drink over de hele dag slechts 2 tot 3 koppen drinken met cafeïne. Het liefst alleen in de ochtend.

✓ Doe ademhalingsoefeningen of meditatie voor het slapengaan.

categorieën: geen categorie  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen