09 aug 2019

Eiwitten en koolhydraten, wat eet ik wanneer?

Eiwitten zijn goed voor je spieropbouw, geven een enorm verzadigd gevoel en energie. Het maakt eigenlijk niet uit wanneer je eiwitten eet: ze zijn altijd goed voor je.

Wat ik zeker zou doen is je dag beginnen met eiwitten. Eiwitten verzadigen, verbranden veel en het maakt je energiek en fit. Als je iets met eiwitten eet, krijg je veel energie en zit je langer vol. Zeker als je de dag begint zijn eiwitten dus keuze numero uno.

Begin je je dag met koolhydraten? Dan kan dat energiepieken en -dips geven. Het welbekende 10 uursdipje en 3 uurs dipje? Voilà.

Dus start je dag met eiwitten en wil je per se koolhydraten? Combineer ze dan.

Je kunt koolhydraten wel goed gebruiken voor en na een training. Je lichaam gebruikt de suikers namelijk als energiebron tijdens de training en ze vullen je uitgeputte koolhydraat voorraad (glycogeen) weer aan na de training.

Een goed moment voor koolhydraten is als je ’s avonds voor je naar bed gaat. Eet je snelle suikers? Dan krijg je weer die welbekende sugarcrash. Alleen hoef je nu niet meer topfit te zijn, maar kunt lekker rustig inslapen. 1+1=…

Wanneer je echt energie nodig hebt, overdag, is het dus toch verstandiger om eiwitrijker te eten. Koolhydraten eet je dus vooral voor en na de training en voor het naar bed gaan.

Wil je meer tips over voeding? Schrijf je dan in voor ons gratis voedingsseminar op zondag 1 september.

categorieën: afvallen   voeding  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen