01 jul 2019

Ja, van slapen word je slank!

Je sport vier keer in de week, zorgt voor voldoende beweging door de dag heen en let op je eten. Toch gaat afvallen soms wat moeizaam. Heb je jezelf wel eens afgevraagd of je genoeg slaapt? Slaap zorgt er namelijk voor dat jij sneller gewicht verliest en minder moeite hebt om je eet- en sportpatroon vast te houden!

Hoeveel slaap heb je nodig?

Uit onderzoek is gebleken dat een minimale slaapduur voor een goede nachtrust tussen de 7 en 8 uur is. Houd ook regelmatige slaaptijden aan om het optimale resultaat uit je slaap te halen.

Van slapen krijg je minder trek

Als je slaapt wordt het hormoon leptine aangemaakt. Dit hormoon zorgt voor het onderdrukken van je hongergevoel. Je hebt dus minder honger als je veel leptine in je lichaam hebt. Te weinig slaapt zorgt voor minder leptine en meer honger!

Naast honger ook nog slechte beslissingen

Niet alleen honger zorgt ervoor dat je een ‘slechte dag’ hebt. Je kunt immers je hongergevoel (proberen te) negeren en niets meer eten dan je volgens je voedingsschema mag. Maar niet alleen het hongergevoel wordt versterkt door een korte nachtrust, ook zorgt minder slaap ervoor dat je minder goede beslissingen neemt. Zo is je motivatie om naar de sportschool te gaan lager en ben je eerder geneigd om wat extra’s te eten.
Het hersengebied waarmee je keuzes maakt verzwakt al na één nacht minder slaap!

Weinig spiergroei door te weinig slaap

Wil je gespierder of sterker worden? Zorg dan zeker voor een goede nachtrust! Het groeihormoon dat zorgt voor herstel van je spieren en de groei van je spieren wordt namelijk nauwelijks aangemaakt als je te weinig slaap hebt gehad. Geen grotere spieren dus en meer risico op blessures!

Hoeveel uur slaap jij vanaf vandaag minimaal?

categorieën: leefstijl  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen