23 jul 2019

Hoe stil je je hongergevoel?

‘Als je af wil vallen, heb je de hele dag honger’, is wat veel mensen denken. Niets is minder waar: je kunt relatief veel eten en je dag doorkomen zonder hongergevoel! Eet dingen die jouw hongergevoel stillen én lees snel mijn andere tips die je makkelijk kunt gebruiken om jouw hongergevoel te stillen.

Als je gewicht wil verliezen is het belangrijk om te weten wat je caloriebehoefte is en hoe je dit per maaltijd het beste kunt verdelen. Als je niet goed met je voeding omgaat en altijd toegeeft aan je hongergevoel door een snoepje te eten of een gebakje te halen bij de bakker, dan gaat het mis. Zorg er dus voor dat je gewoonweg genoeg eet zodat je niets extra’s hoeft te eten.  

Eet dingen die je honger stillen zodat jij geen honger krijgt. Alleen dan ga jij je doel halen.  

Een aantal tips die ervoor zorgen dat jij geen honger meer hebt.  

⒈ Eet voldoende eiwitten

Eiwitten stillen je honger het meest. Je raakt verzadigt van eiwitten en hebt langer energie. Vervang het koekje om 10 uur eens door een ei, een stukje kip of kwark.  

⒉ Vermijd snelle suikers

Snelle suikers zijn killing! Door snelle suikers (vooral te vinden in zoete producten zoals snoep, koek, taart, etc.) zorg je ervoor dat je bloedsuiker snel stijgt. Doordat je lichaam snel veel suiker binnenkrijgt, wordt er veel insuline aangemaakt om dit te compenseren. Je suikerspiegel daalt weer snel en dat zorgt ervoor dat je weer opnieuw suikers wil.

⒊ Kauw langer op je voedsel

Je hersenen registreren wat er in je lichaam gebeurt, dus ook je voedselinname. Het duurt even voor je hersenen registreren wat je binnen krijgt en het hormoon leptine afgeven dat je het gevoel geeft dat je verzadigd bent. Als je te snel eet heb je al teveel calorieën binnen voor dit proces goed heeft plaatsgevonden en heb je teveel op.

⒋ Eet groente als je trek hebt

Groenten hebben als kenmerk dat ze super gezond zijn en dat ze weinig calorieën bevatten. Je kunt dus heel veel groente eten terwijl je maar weinig calorieën binnenkrijgt! Eet een grote salade: vult enorm, je bent er lang mee bezig en het is laag in calorieën.

⒌ Drink koffie (of andere warme dranken)

Koffie onderdrukt je hongergevoel. Volgens wetenschappers komt dit door de combinatie van cafeïne en antioxidanten uit de koffiebonen. Lust je geen koffie? Groene thee is ook een wondermiddel om je honger te onderdrukken. 

⒍ Poets je tanden

Door je tanden te poetsen houd je je hersenen voor de gek. De smaak van tandpasta doet je hersenen geloven dat je net gegeten hebt. Daarnaast wordt je eten er niet lekkerder van als je net je tanden hebt gepoetst. Eten na het tandenpoetsen laat je dus wel even uit je hoofd.  

⒎ Verander de momenten waarop je eet

Heb je elke avond na het diner honger? En eet je ’s ochtends tegen je zin in? Verander dan je eetpatroon. Iets minder ontbijten en je houdt calorieën over. En ja, heel goed bedacht: die mag je ’s avonds gewoon nog eten! Problem solved. 

Honger zorgt ervoor dat we gaan snaaien. Een goed voedingsschema helpt je om nauwelijks honger te hebben gedurende de dag. Bij Max Fit houden we rekening met jouw behoeften en wat je lekker vindt. Jouw voedingsschema wordt daarop aangepast en jij krijgt het lichaam waar je al jaren van droomt!

categorieën: geen categorie  

Wat zou jij willen?

AfvallenOnderhoudenAankomen